Bancaire winsten smaken bitter bij werknemers én klanten

Deze ochtend maakten zowel KBC als BNP Paribas Fortis stevige winstcijfers over het jaar 2012 bekend. Toch blijven veel banken snoeien in hun personeelsbestand. Dat valt bij de vakbonden niet in goede aarde. En wat hebt u als klant eigenlijk aan de fraaie resultaten van uw bank?

Eerder deze week maakte ING België bekend dat zij de komende drie jaar 1.000 banen schrapt. Ook bij de andere grootbanken sneuvelden er al heel wat jobs. Sinds het begin van de crisis is 2008 al zo’n 11.000, om precies te zijn. Dat stemt overeen met bijna een vijfde van het totaal, niet niks dus. ING zei in een toelichting bij de sanering dat de klanten sneller de overgang maken naar internetbankieren dan gedacht. Er is dus minder personeel nodig aan de loketten, en tenslotte kan niet iedereen zich omscholen tot een ‘adviseur’ of ‘relatiebankier’ in een kantoor. Minder medewerkers dus, en dat betekent een mooie besparing op de loonkosten van de banken. De vakbonden reageren furieus en wijzen op de grote winsten die de banken maken. Dat werd vandaag nog eens in de verf gezet door de meer dan behoorlijke resultaten die KBC en BNP Paribas Fortis bekendmaakten over het boekjaar 2012. De banken delen de hogere winst graag met hun aandeelhouders, want beide verhogen het dividend dat ze uitkeren. De werknemers staan erbij en kijken ernaar. En hetzelfde geldt eigenlijk voor de klanten. Want indien het feit dat we massaal aan internetbankieren doen onze bank de kans geeft te besparen op personeelskosten, waarom pikken we daar dan geen graantje van mee? Waarom moeten we voor sommige diensten blijven betalen die eigenlijk in het voordeel van onze bank zijn? (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content