‘De prijs heeft veel interesse gewekt’

Eind 2020 ontving Sophie Pollet de award Marketing Leadership of the Year, de opvolger van de Marketeer van het Jaar, van de Belgian Marketing Association (BAM). Een jaar lang trad ze naar buiten om marketing onder de aandacht van het bedrijfsleven en het ruimere publiek te brengen. Vorig jaar noemde Pollet die award “een erkenning dat je met een heel team in anderhalf jaar toch wat gerealiseerd hebt”. Wat heeft hij voor haar teweeggebracht? De coronacrisis verbrodde het feestje wel: “Ik had de award gewonnen, maar kon dat niet vieren met het team. Het was vreemd om dat niet te kunnen delen. En veel netwerkevenementen zijn niet doorgegaan of enkel digitaal verlopen.”

Er is onlinemoeheid. Mensen kijken ernaar uit weer echt samen te zijn

“Toch heeft de prijs veel interesse gewekt, intern en extern”, gaat Pollet verder. “Intern voelden we het als een erkenning: Telenet is een bedrijf met goede marketeers. Het is ook goed om nieuwe marketeers aan te trekken. Collega’s gebruikten het in filmpjes en rekruteringsgesprekken. We zijn altijd al een marketingbedrijf geweest. Marketing staat op de radar van het management. En ik zit in de raad van bestuur van een bedrijf waarin Telenet een participatie heeft.”

“Extern ben ik veel gevraagd geweest. Ik heb bij BAM een podcast rond marketing gemaakt, en interviews gegeven over mijn visie op marketing en vrouwelijk leiderschap. Dat laatste was fijn om te doen, al ging het niet speciaal over marketing. Ik ben ook gevraagd voor jury’s, onder andere voor de WOMED Award, die op 9 maart is uitgereikt, en voor mijn ‘opvolger’ bij de BAM Marketing Leadership of the Year-award 2021.”

Heeft de prijs ook buiten de marketingwereld iets betekend?

SOPHIE POLLET. “Ik ben nu een rolmodel voor vrouwen die hun ambities en carrière willen voortzetten. De prijs heeft mij visibiliteit gegeven. Men heeft erover gelezen en me benaderd om in raden van bestuur te zitten.”

Vergt dat allemaal veel tijd?

POLLET. “Niet veel extra tijd. Het is veeleer een kwestie van hoe je je tijd besteed. Ik heb de kans gekregen impact te hebben op andere doelgroepen, en dat heeft Telenet visibiliteit gegeven. Je hebt één jaar. Daarna komt er weer een andere winnaar. Je moet dat jaar dus optimaal benutten en kijken waar je impact kunt hebben, en hoe je mensen kunt inspireren. Het voelt niet als extra werk. Door corona was het sowieso al een ander jaar.”

Normaliseren de zaken nu wat?

POLLET. “Er is onlinemoeheid. Mensen kijken ernaar uit weer echt samen te zijn. Ik zie dat ook bij ons. Als je dan toch eens op kantoor samen kunt komen, geeft dat creativiteit en energie. Maar we hebben ook ingezien dat dat niet meer alles fysiek hoeft. Digitale tools kunnen ons helpen met onze work-lifebalans en onze mobiliteit. Covid heeft de digitale revolutie versneld.”

Hoe was het om in de jury van de award te zitten? Is dat digitaal verlopen?

POLLET. “Nee, dat hebben we fysiek kunnen doen. Het was plezierig. Je zit er met een groep mensen, die allemaal een andere achtergrond hebben en daarom ook naar andere aspecten kijken. Het was leerrijk hoe die anderen de verhalen van de kandidaten evalueren. Ik heb veel energie uit die verhalen gehaald.”

Sophie Pollet

Is: vice president marketing Telenet Business en laureaat van de Marketing Leadership of the Year-award 2020

Vrije tijd: koken en wandelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content