Video | Ondernemen

Dit is de succesformule van de meest rendabele Vlaamse tuincentra

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het rendabelste Vlaamse zelfstandige tuincentrum is Van Uytsel uit Kontich. Met Ben, David en Julie staat de tweede generatie mee aan het roer. Ook bij ons nummer acht, Tuincenter Claes in de buurgemeente Edegem, is de tweede generatie mee aan de slag. “Ons grote voordeel? We reageren en beslissen heel snel.”

Woensdag 1 mei. Na maanden van kilte, regen en wind is het eindelijk mooi lenteweer. De parking van Tuincenter Claes in Edegem, op een steenworp van het universitair ziekenhuis, staat vol. Toch heeft Thomas Claes, de 32-jarige zaakvoerder, al drukkere dagen meegemaakt. Mei is samen met december de drukste maand van het jaar. “Goed weer is enorm belangrijk voor onze verkoop. In april was het slecht weer, en dat hebben we gevoeld”, zegt Claes.

Een uur lang leidt hij ons rond door het tuincentrum. Behalve planten, bomen, snijbloemen, potgrond en meststoffen voor de tuin verkoopt Tuincentrum Claes een breed gamma van andere producten. In het kassasysteem staan maar liefst een kwart miljoen referenties. Een hele muur is gevuld met puzzels, er is een apart kaarsenwinkeltje, en de klant kan naar huis met een barbecueset, laarzen of een zonnebril. De bakkerij verkoopt 52 soorten bloem; wekelijks gaat één tot twee ton bloem over de toonbank. Het leverde de onderneming vorig jaar de onderscheiding ‘Tuincentrum van het Jaar van Vlaanderen’ op. “Dat zette de kroon op ons werk”, zegt Thomas Claes.

“De voorbije vijf jaar hebben we ons ­tuincentrum onophoudelijk vernieuwd. Wij zijn een ­belevingscentrum, we geven inspiratie voor wie buiten wil leven. We willen verrassen, iets nieuws tonen. We zullen niet gauw meedoen aan prijzenoorlogen. Het grote voordeel van een zelfstandig tuincentrum als het onze is dat we zelf beslissen over ons assor­timent en onze inrichting.”

Thomas’ vader Walter Claes startte in 1986 als bloemen­kweker. Het tuincentrum ging in 1994 open, toen nog op een oppervlakte van 800 vierkante meter. In 2010 werd de bv Tuincenter Claes opgericht. Het bedrijf groeide naar 8.000 vierkante meter en een nieuwe uitbreiding is gepland. In het familiebedrijf werken ook nog moeder Nicole Aerts en haar dochter Nathalie. Maar een voor een zag de familie de tuincentra verdwijnen die voordien in de buurt actief waren.

Bekijk hier de Kanaal Z-reportage over het Tuincenter Claes:

De winnaar is Van Uytsel

Met stip op het nummer één in onze rangschikking prijkt Tuincentrum Van Uytsel in Kontich. Met zijn 20.000 vierkante meter verkoopruimte is de onderneming ruim dubbel zo groot als Tuincenter Claes in de buurgemeente Edegem. Tijdens ons bezoek op donderdag 2 mei is het er niet uitzonderlijk druk, wellicht deels door de dreigend donkere lucht boven Kontich. “We zijn heel weersafhankelijk”, bevestigt Ben Van Uytsel (42). “April was koud en dus een slechte maand voor de verkoop. Op 1 mei was het prachtig weer en was het eindelijk nog eens druk. De drukste weken van het jaar vallen normaal gesproken tussen 23 april en 23 mei. Onze wekelijkse rustdag is maandag, maar als in mei een feestdag op een maandag valt, zijn we open”.

Met Ben, zijn zus Julie en zijn neef David Van Uytsel staat de tweede generatie aan het roer van het familiebedrijf. De ouders Jan en Frans Van Uytsel startten een halve eeuw geleden als bloemenkwekers, vooral van geraniums. Ze zijn tot vandaag actief in het bedrijf, Jan als financiële directeur, Frans als medeverantwoordelijke voor de planten en kruiden. Beiden wonen naast de winkel. Frans Van Uytsel oogt jonger dan zijn 68 jaar en is die dag al sinds 7 uur aan de slag. Door de drukte heeft hij nauwelijks tijd om te eten.

“Het voordeel van een zelfstandige winkel, in tegenstelling tot ketens? We beslissen heel snel. We kunnen meteen reageren”, benadrukt David Van Uytsel. “We zien meteen of iets goed verkoopt, of welke kleuren van bloemen het goed doen bij de consument. Wij staan mee in de winkel, we staan er met onze neus bovenop. Oom Frans bijvoorbeeld heeft een perfect gevoel voor welk assortiment kerstbollen en kerstversiering goed zal verkopen. We verkopen ook andere dingen dan de ketens. Ons aanbod is heel divers, met kamerplanten in alle varianten en kleuren.”

‘Onze klanten willen de planten voelen, ze willen komen kijken. Ons tuincentrum is eigenlijk een overdekt park’

David Van Uytsel, Tuincentrum Van Uytsel

Ook Tuincentrum Van Uytsel verkoopt veel meer dan bloemen en planten. Het wemelt er van het ­decoratiemateriaal, potten, kaarsen, keukenspullen en handdoeken, en er is een dierenafdeling – alles samen 90.000 verschillende referenties. Dat aanbod is gegroeid met de jaren, de klanten vroegen steeds bijkomende zaken. De halve eeuw ervaring met het aankoopgedrag van de consument die het familiebedrijf heeft opgebouwd, is een onmiskenbare troef. Zo leidt Moederdag tot een piekverkoop. In de provincie Antwerpen wordt die dag vooral half augustus gevierd. “Dan worden in drie, vier dagen tot 1.800 boeketten met snijbloemen verkocht. En die worden niet vooraf besteld, de klant komt op die dagen naar de winkel. Wij moeten daarop voorbereid zijn”, vertelt David Van Uytsel.

Internet is geen concurrent

De klant komt zelf naar de tuincentra. Er wordt nauwelijks verkocht via het internet. “De verpakking en de logistiek zijn bijzonder delicaat. Je kunt een plant ook moeilijk terugsturen, anders dan bijvoorbeeld kleding”, zegt Thomas Claes. Tijdens de pandemie werd Tuincentrum Van Uytsel gedwongen te verkopen via een inderhaast opgetuigde website. “Maar we zaten in de knoei met hoe we dat goed konden verpakken en bij de klanten leveren”, herinnert David Van Uytsel zich. “Nee, onze klanten willen de planten voelen, ze willen komen kijken. Mensen worden gelukkig tussen de bloemen. Ons tuincentrum is eigenlijk een overdekt park.”

De meest rendabele zaken: lees meer

Eerder deed Trends al een doorlichting van de zelfstandige warme bakkersslagerslandbouwbedrijvenkledingwinkels en meubelwinkels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content