Japanse warenhuisverkopen stuiken in elkaar

Op 1 april heeft de Japanse regering de BTW verhoogd van 5 tot 8%. Die verhoging is niet zonder gevaar, want ook de vorige keer is het grondig fout gelopen. In 1997 werd de consumptiebelasting eveneens verhoogd, met als dat de Japanse economie in een recessie belandde.

De kans is groot dat dit ook ditmaal het geval zal worden, vooral omdat Abenomics dreigt te mislukken. De monetaire politiek zoals die door de Japanse centrale bank wordt gevoerd, dreigt namelijk te mislukken. Bijkomende maatregelen om de economie te ondersteunen, zijn dus noodzakelijk.

De Japanse warenhuisverkopen stuiken inmiddels in elkaar. De krant Nikkei rapporteerde dat de verkopen bij de grote warenhuisketen Takashimaya in de periode tussen 1 en 7 april met maar liefst een kwart zijn gedaald. Die verkopen zullen zich in de loop van het jaar weliswaar stabiliseren, maar intussen is het kwaad toch maar geschied.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content