Jan Boone (CEO Lotus Bakeries): 'Speculoos is even universeel als Coca-Cola'

22/10/15 om 11:49 - Bijgewerkt om 14:22

Jan Boone is de eerste genomineerde voor de Manager van het Jaar.

Jan Boone (CEO Lotus Bakeries): 'Speculoos is even universeel als Coca-Cola'

© Jelle Vermeersch

Drie vragen aan Jan Boone

Al decennia bouwt u aan de wereldwijde uitbouw van Lotus-speculaas. Wat maakt het koekje zo populair?

Boone: "Speculoos is universeel lekker. De smaak is niet te uitgesproken, anders zou niet iedereen het lekker vinden. In de voedingssector bestaan niet veel zulke producten. Coca-Cola is er één van. Overal ter wereld merken we het enthousiasme voor speculoos, ook bij onze commerciële partners in landen waar we geen verkoopkantoren hebben."

Daarnaast zet u zeer sterk in op het Dinosauruskoekje. Uw productielijn van 14 miljoen euro is de duurste in de geschiedenis van de onderneming.

Boone:"We waren al sterk in speculoos, wafels en gebak. En nu zijn we ook sterk in koekjes. En dat via dinosaurussen. Vraag me niet waarom, maar kinderen zijn geïntrigeerd door de leefwereld van de dinosaurus. We brengen nu ook variaties in de markt, bijvoorbeeld met chocolade gevulde Dinosauruskoeken. België en Frankrijk zijn onze eerste thuismarkten. Daarna volgde Nederland en daar blijven we groeien. Dit jaar gaat het product ook naar Zweden. Later volgen nog een tiental landen, met onder meer Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea."

Die twee succesproducten blijft u in België maken. Dat is ook merkwaardig.

Boone: "De productie is heel efficiënt. Dat combineren we hier met kennis en zorg. Voor speculoos komen er volgend jaar twee nieuwe productielijnen naast de elf bestaande lijnen in onze fabriek in Lembeke. De Belgische markt blijft groeien. Ons land heeft een duidelijke kennis over voedselkwaliteit. Speculoos moet een consistente smaak hebben, of die nu in de winter of in de zomer wordt gemaakt. We maken elk jaar 7 miljard speculoosjes en we krijgen nauwelijks klachten van consumenten."

Waarom wordt Jan Boone genomineerd?

Vandaar de keuze. Lotus Bakeries kan zich als middelgrote speler meer dan weren tegen de grote multinationals van consumentengoederen. De familiale onderneming wordt uitstekend geleid door een directieteam, met aan het hoofd CEO Jan Boone, en uitvoerend bestuurder en aangetrouwde neef Jan Vander Stichele. Lotus Bakeries is een meester in consistente merkenopbouw.

Het meest markante feit. "Er is onze Britse overname van Natural Balance Food, een producent van gezonde voeding. De onderneming maakt repen met dadels en noten, die het snelst groeien van de hele markt. We hebben die onderneming kunnen kopen voor de neus van multinationals zoals Unilever, ook al boden we allemaal zowat dezelfde prijs. Dat zegt toch iets over onze aanpak. Maar het meest markante feit is de trieste brand van onze fabriek in Meise. Begin juni werd de wafelfabriek, waar zeventig mensen werkten, volledig verwoest. Dat is een donkere pagina in onze geschiedenisboeken."

De mooiste prestatie. "We hebben als Belgisch bedrijf speculoos wereldwijd in de markt gezet. We verkopen het internationaal als Biscoff, een samenvoeging van biscuit en koffie. En dat product blijft groeien. Het betekent 30 procent van onze merkenverkoop. Daarop ligt onze focus. We zijn daarom geen saai bedrijf, ook al is het altijd hetzelfde product. Enkel de verpakking verschilt."

De belangrijkste uitdaging. "Zorgen dat de focus goed blijft. We verkopen in onze internationale markten niet een beetje wafels, een beetje gebak. Nee, we hebben internationaal gekozen voor een heel specifiek en welomlijnd product, speculoos. We gaan met dat ene product voor de lange termijn. We moeten ervoor zorgen dat we de juiste richting blijven uitgaan."

De goede manager. "Dat is iemand die erin slaagt een heel sterk team te vormen, en dat team kan houden en motiveren. Dat team moet heel sterk achter de strategie van de onderneming staan. Het team moet in dezelfde richting gaan. Een manager moet dus heel veel tijd in zijn mensen steken. Zowel in de bestaande, als in de nieuwkomers."

CV

44 jaar

1990-1995: studies economie aan KU Leuven

1995-1996: bijzondere licentie revisoraat aan universiteit Bergen

1996-2000: senior auditor PricewaterhouseCoopers

2000-2005: lid directiecomité Omega Pharma, hoofd financiële controle

2005-2011: algemeen directeur Lotus Bakeries

Vanaf 2011: CEO Lotus Bakeries

Voorzitter raad van bestuur Omega Pharma, bestuurder Club Brugge

Omzet 2014: 348 miljoen euro

Bedrijfsresultaat 2014: 49 miljoen euro

Nettowinst 2014: 37 miljoen euro

Werknemers: 1221

Onze partners