Video | Nieuws Video | Nieuws Computacenter sluit miljoenencontract voor databeheer overheidsinstellingen Smals, dat overheidsinstellingen bijstaat in de digitale omslag, heeft een raamcontract afgesloten met Computacenter. De IT-dienstverlener moet de dataopslag en het beheer de komende vier jaar in goede banen leiden. Prijskaartje: 147 miljoen euro.
Ondernemen Ondernemen Waarom u de persoonlijke sponsors van Nina Derwael en co niet zult zien op de Olympische Spelen De bedrijven die de Olympische Spelen in Parijs sponsoren, maken van het sportevenement een miljardenbusiness. Het Internationaal Olympisch Comité houdt wel de regie in handen. Zo legt het de zichtbaarheid van bedrijven die individuele atleten ondersteunen aan banden, want die mogen niet hun eigen sponsor op hun kledij dragen. "Maar als je het verstandig aanpakt, kun je als bedrijf toch profiteren van het sterke merk dat een topatleet is", stelt sporteconoom Wim Lagae.
Macro-economie & beleid Macro-economie & beleid Plukt Macron nog de vruchten van de herindustrialisering? Het noordwesten van Frankrijk werd het nieuwe eldorado voor industriële investeerders. Duinkerke en zijn omgeving lokken de meeste investeringen in heel Europa. Toch werd de Franse president Emmanuel Macron in de voorbije verkiezingen afgestraft.
Ondernemen Ondernemen Autofabrikanten Nissan en Honda zetten hun rivaliteit opzij De Japanse autofabrikanten staan onder druk van de golf van goedkope elektrische voertuigen uit China.
Consumeren Consumeren Update Hybride auto's winnen terrein: 12 essentiële vragen over hun opmars en de toekomst van elektrisch rijden Elektrische wagens verliezen marktaandeel in Europa en de Verenigde Staten. Is de omschakeling naar volledig elektrisch rijden te abrupt voor consumenten? Hybride auto's gelden als de pragmatische tussenstap. "Bij Toyota, de grootste autobouwer, geloven ze dat de elektrische wagen maximaal 30 procent van de automarkt zal beslaan. Dat betekent dat we nog 70 procent andere bronnen moeten hebben: fossiele, waterstof of hybride."
Inspiratie Inspiratie Op zoek naar de perfecte batterij: BMW volgt zijn eigen weg naar elektrificatie BMW volgt zijn eigen weg richting elektrische wagens, minder flamboyant dan Tesla, minder groots dan de Volkswagen-groep. Het merk focust op het ontwerp van de batterijcellen, het belangrijkste element van de elektrische auto.
Opinie | Patrick Vandenrhijn Opinie | Patrick Vandenrhijn 'Bdtronic werkt samen met Volkswagen aan batterijsystemen die de Chinese concurrentie aankunnen' Patrick Vandenrhijn is de CEO van de Duitse machinebouwer voor de elektronica-industrie bdtronic
Ondernemen Ondernemen Update BYD: hoe het Chinese automerk de aanval op Europa heeft ingezet (en ook naar Amerika lonkt) Het Chinese merk BYD heeft zijn aanval op de Europese automarkt ingezet. Met een ongezien industrieel en technologisch potentieel, en auto’s met een wollige vering. Al even wollig als het discours van de jonge reus: “We hebben helemaal geen strategie om Europa te veroveren…”
Ondernemen Ondernemen Update Batterijspecialist TDK claimt doorbraak met vastestofbatterijen: wanneer mogen we die krachtige technologie verwachten in elektrische auto's? Een batterij die de helft lichter en kleiner is dan de gebruikelijke EV-accu, en die bovendien krachtiger is. Vastestofbatterijen hebben de potentie om de industrie te revolutioneren. Het Japanse TDK claimt alvast een doorbraak. Wat zijn die accu's? En, wellicht crucialer: wanneer kunnen we ze in elektrische wagens verwachten?
Video | Ondernemen Video | Ondernemen Luc Tack: 'Europese bedrijven moeten leren leven met blijvend hogere kosten' De-globalisering, duurdere energie en verduurzaming zullen het leven permanent duurder maken voor bedrijven in Europa, stelt de Vlaamse grootindustrieel Luc Tack dit weekend in Trends Talk. Toch blijft de CEO van Tessenderlo Group geloven dat de industrie in Europa, mits een open geest en de nodige creativiteit, een toekomst heeft. “Dat onze kinderen het slechter zullen hebben dan wij, dat geloof ik niet.”
Ondernemen Ondernemen Belgisch bedrijf Diabatix pioniert met AI-koeling: ‘Onmisbaar voor elektrische wagens en datacenters’ Van Silicon Valley tot het Verre Oosten is er vraag naar de software van het Leuvense bedrijf Diabatix. Het door het bedrijf ontwikkelde platform voor artificiële intelligentie ColdStream ontwerpt koelingdesigns die gebruikt worden bij de productie van onder meer motoren, batterijen en processoren van datacenters. “Wat wij aanbieden is niet alleen een Belgisch unicum, het is wereldwijd disruptief”, betoogt CEO en medeoprichter Lieven Vervecken.
Ondernemen Ondernemen 'Komst Chinese auto’s naar Europa belangrijker dan vorige golven van Japanse en Zuid-Koreaanse wagens' In West-Europees autoland is de komst van Chinese autoproducenten opvallend. De haven van Zeebrugge, de belangrijkste autohaven van de wereld, slikt momenteel een vloedgolf aan Chinese nieuwkomers. Zijn de Chinese autoproducenten een bedreiging of een kans voor de Europese auto-industrie? Vier vragen aan Ferdinand Dudenhöffer, directeur van Center Automotive Research (CAR), een van de gezaghebbende Duitse onderzoeksinstellingen voor de auto-industrie.
Opinie | Wolfgang Riepl Opinie | Wolfgang Riepl 'Het probleem met China is zijn economische heerszucht' De opvallendste nieuwkomers dit jaar in autoland in West-Europa zijn Chinese merken als Aiways, Li Auto, MG Nio en Xpeng. Vaak klinken die onbekend in de oren. In de jaren tachtig was Japanse merken als Mazda hetzelfde lot beschoren. Vandaag zijn ze alom gerespecteerd. Toyota is zelfs het nummer één van de wereld. Ook bij …
Duurzaamheid Duurzaamheid ESG hoeft voor bedrijven niet beperkend en duur te zijn: 7 inzichten van Axel Smits (PwC) Het ESG-parcours is voor bedrijven hobbeliger dan zou moeten, vindt Axel Smits, het hoofd van het adviesbureau PwC. “Er zou meer symbiose moeten zijn tussen wat bedrijven doen, wat de overheid doet en wat particulieren doen, zodat dat allemaal klopt.” Smits geeft een aanzet.