Van Zaventem naar Vatry?

Welke Belgische federale minister prijkt in pyjama in The Wall Street Journal van 10 januari 2000? Isabelle Durant scoort alvast in de (internationale) media met haar plan om vanaf 2003 nachtvluchten in Zaventem te verbieden. De ‘granaat’ die op oudejaarsnacht ontplofte, maakt van Brussel-Nationaal de eerste grote Europese luchthaven die nachtvluchten verbiedt. Dat betekent het doodvonnis voor DHL in Zaventem, beseft ook Cor Leverdingen. Want het verbod klinkt de woordvoerder van Maastricht Aachen Airport vertrouwd in de oren. De Nederlands-Limburgse luchthaven zag, na een gelijkaardig nachtverbod, alle belangrijke koeriersdiensten uit de luchthaven van Beek verdwijnen.
Trends. FedEx opent zijn Europees verdeelcentrum in Parijs. In Vatry bij Reims is de vrachtluchthaven in volle ontwikkeling. Azen de Fransen met hun veel soepeler regelgeving voor nachtvluchten op koeriersdiensten in België?
Cor Leverdingen (Maastricht Aachen Airport). Met een verbod op nachtvluchten wordt het vertrek van DHL uit Brussel zo goed als onvermijdelijk. Heel het concept van koeriersdiensten draait rond pakjes die ‘s avonds een bedrijf verlaten, en de volgende ochtend bij de klant worden geleverd. De vlucht die de zending vervoert, gebeurt noodzakelijk ‘s nachts. Bedrijven teren steeds meer op een snelle omschakeling van hun voorraad. De vraag naar koeriersdiensten zal dus blijven stijgen. Maar zolang er grote verschillen zijn in de regelgeving van de Europese lidstaten, blijft de vestigingsplaats van koeriersdiensten kwetsbaar. In Nederland zijn nachtvluchten verboden, België gaat dezelfde toer op. Maar zeker in het noorden van Frankrijk zijn er nog tal van vestigingsmogelijkheden. Een hele organisatie heropbouwen kost natuurlijk geld voor een koeriersbedrijf. Maar vanuit het noorden van Frankrijk bereik je binnen de vier uur de gouden driehoek Amsterdam-Frankfurt-Parijs, waar 66% van de Europese vrachtvluchten zijn geconcentreerd.
Koeriersdiensten creëren massaal jobs. Luik en Zaventem zijn samen goed voor 10.000 arbeidsplaatsen. Volgens de Association of European Carriers verdrievoudigt dat aantal in 2015. Jobs die normaliter voor Maastricht waren weggelegd?
Maastricht ontdekte eind jaren zeventig als één van de eerste in West-Europa het concept van de koeriersdiensten. Diverse studies beklemtonen onze ideale ligging, centraal in Noordwest-Europa. In een straal van 200 kilometer zijn 150.000 bedrijven gevestigd en wonen 58 miljoen mensen. Dus net zo veel als in de Midwest rond Chicago. Bovendien is de toegankelijkheid van Maastricht uitstekend, je hebt hier niet de eeuwige files van de Randstad. De snelle distributie van goederen via een luchthaven vormt dus geen enkel probleem.
Eind jaren zeventig schatte het Amerikaanse studiebureau Dixon Speas het aantal potentiële jobs al op 6000. De helft van de arbeidsplaatsen waren voor laaggeschoolden. Dat klonk heel aantrekkelijk voor Zuidoost-Limburg, waar door de mijnsluitingen meer dan een vijfde van de beroepsbevolking werkloos was.
Maastricht lokte met succes grote kleppers: niet alleen Aerolink, Elan International, en Emery Worldwide, maar vooral DHL, en XP-Express Parcel Systems, het latere TNT, trokken meteen naar Beek.
In 1989 vervoerden we al 54.000 ton vracht, terwijl de koeriersdiensten toen nog in de kinderschoenen stonden. Het ging om kleine pakjes, brieven en dozen. Het principe van de just in time was toen nog nauwelijks ingeburgerd. Pas vandaag zijn de koeriersdiensten tot volle ontwikkeling gekomen.
Maar het verbod op nachtvluchten betekende de doodsteek. In 1989 vertrok XP-Express Parcel Systems, eerst naar Keulen. En na de overname door TNT naar Luik. DHL vestigde zich in 1992 in Brussel. Zonder de strenge regelgeving zouden beide bedrijven bijna zeker in Maastricht zijn gebleven. Want er waren niet alleen de geografische troeven. De kwaliteit van onze afhandeling had een uitstekende faam. De luchthavenautoriteiten dachten mee met hun klanten. We ontwikkelden samen met Emery Worldwide een gloednieuw computersysteem. Daarmee wist de Nederlandse douane meteen welke vracht er in de vliegtuigen stak die in de Verenigde Staten opstegen. Eens in Nederland werden de goederen zeer snel afgehandeld door de douane. Bovendien hadden de douanediensten een eigen kantoor bij de koeriersdiensten.
Een concept dat vandaag door TNT in Bierset is overgenomen. Op een luchthaven die op 55 kilometer ligt en vandaag het nodige nachtlawaai creëert in Zuid-Limburg.
We hebben aan burgemeester Jan Peumans van Riemst wel eens gezegd dat hij de verkeerde kant op keek. Hij verzette zich in het verleden tegen Maastricht Aachen Airport, want hij wilde nog geen vijf vliegbewegingen per nacht (nvdr – Vandaag wordt Jan Peumans wakker van gemiddeld 30 nachtvluchten naar Bierset). Maar vechten tegen windmolens heeft geen zin. We blijven niet achteromkijken naar Brussel en Luik. Al in 1989 zagen we de bui hangen. Maastricht Aachen Airport schakelde om naar lijndienstvrachten tijdens de dag, en passagiersverkeer. Vorig jaar overschreden we voor de eerste keer in onze geschiedenis de kaap van de 400.000 passagiers. Een derde van de reizigers zijn zakenlui. Bovendien vervoerden we 38.000 ton vracht. Passagiers en vracht klommen in 1999 met meer dan 14%. En ook het aantal werknemers gaat verder in stijgende lijn.
FOTO cor leverdingen
WOLFGANG RIEPL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier