NESTLÉ (1)

Nieuwe generatie

De Crunch-gamma van Nestlé (een product op basis van rijst en melkchocolade) is vernieuwd en uitgebreid. Crunch heet vandaag de dag krokanter en knapperiger te zijn. Naast het tablet van 100 gram en de reep van 40 gram komen er een Crunch-Snack en een Top Crunch (in chocolade gedrenkte rijstkorrels). Met het tablet wil men in de eerste plaats de gezinnen bereiken, de Snack moet de adolescenten bekoren en de Top Crunch is meer specifiek bedoeld voor kinderen.

Vooral de adolescenten (16 tot 25 jaar) zijn belangrijk in de communicatie-aanpak. Zij vormen de zogeheten candybar-generatie, de voornaamste markt van snoepeters. De concurrentie in die markt is groot ; volgens Eric Welbes, product manager voor Crunch bij Nestlé, beschikt men over een goed concept om de strijd aan te gaan met Jacobs-Suchard Côte d’Or en Master Foods ( Mars). “De chocolademarkt in het algemeen groeit met 5 à 6 %,” zegt hij. “Binnen die markt is er een sterke groei voor de lichte producten met rijst en koek, omdat de mensen meer aan hun gewicht denken. Crunch past in die trend.”

Wat de reclame betreft, heeft men gekozen voor de “jonge” zenders : Kanaal 2, VT4 en Canal+. De spot loopt tot eind mei en wordt tegelijkertijd ook in de bioscoop gebracht. Het gaat om een van oorsprong Franse commercial, die voor de Belgische markt is aangepast door J. Walter Thompson. In Frankrijk is Crunch een van de topmerken en heeft het een grote naambekendheid. In België is Crunch nog niet zover. “We hebben de Franse spot als basis gebruikt. Daarin stort alles in elkaar rond een persoon die Crunch eet. We hebben daar de komst van de twee nieuwe producten aan toegevoegd,” aldus Welbes.

Naast de media-aanpak is men ook op de verkooppunten aanwezig om het publiek Crunch te laten proeven. Nestlé voerde al een speciale actie rond het product bij Cora (met in het blauw uitgedoste animators) en zal bij GB en Delhaize hostessen inzetten. Crunch is ook een impulsproduct ; daarom is het “grijze” circuit (benzinestations, sportkantines) eveneens belangrijk.

Eric Welbes : “De mensen moeten het product kunnen vinden op het moment dat ze er trek in krijgen. Daarom moeten we zeker ook in dat grijze circuit zijn. Dat betekent wel een iets moeilijker distributie ; we werken dan samen met grossiers. Voor dat kanaal hebben we een speciale actie met een display. De Crunch-Snack wordt daar verkocht voor een speciale promotieprijs : 12 frank in plaats van 16.”

Ten slotte is het product ook verkrijgbaar via automaten in de Brusselse metrostations. Die automaten worden meteen ook ingezet als reclamemedium voor Crunch.

CRUNCH Beelden uit de van oorsprong Franse tv-commercial (in het Frans dus, helaas).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content