GOUDEN DUO
De Vlaamse tienermeisjes zijn er wild van : Get Ready, vier jonge heren die halfweg ’95 beslisten samen een popgroep te worden, zowat de Vlaamse versie van de Engelse succes-band Take That. De energieke singles die Get Ready tot nu toe uitbracht “Diep”, “Laat”, “Vuur” en “Wachten op jou” haalden moeiteloos de nummer één in de Vlaamse hitparade, en waren samen goed voor een verkoop van 50 à 60.000 stuks. De full cd die in november ’96 uitkwam, veroverde ook al meer dan 50.000 harten : ” dubbel platina” dus.
De vier groepsleden zijn elk voor 20 % aandeelhouder van de bvba GetReady, de rest zit bij bvba TME. “Die drieletternaam zou bijvoorbeeld kunnen staan voor Theo & Marc Entertainment,” lacht Theo Linder (38 j., van Franse origine), die samen met Marc Debouvier (35 j. Belg) ook het managementduo vormt van de bvba Play That Beat, die (onder meer) de cd’s van Get Ready uitbrengt. “Maar dat Get Ready een viertal zou zijn dat naar de pijpen van zijn platenbazen zingt, is volstrekt onjuist,” haast Debouvier zich. “Zij kiezen hun repertoire en hun stijl zélf. Wij adviseren enkel.” Wel geeft hij toe dat de jongens door hem en z’n compaan werden samengebracht. En dat voor een Nederlandstalig repertoire werd gekozen omdat dat de meeste mogelijkheden inhield om (promotioneel zo belangrijke) tv-optredens te versieren.
Platenmaatschappij Play That Beat (PTB) viert inmiddels haar tiende verjaardag, ze startte in 1987. Oprichters Linder en Debouvier die voordien enkele jaren ervaring hadden opgedaan bij o.a. BMG, Polygram en Virgin Records hadden toen nog een derde vennoot, Roland Verlooven, bekend als producer en songschrijver. Het eerste grote succes kwam er met de single Slave to the Beat van Plastic Bertrand, in ’89 : 200.000 stuks wereldwijd. Later tekenden ze onder meer Jo Lemaire, Mama’s Jasje, De Mens en blueslegende Roland voor het PTB-label.
Verlooven stapte na een paar jaar uit de firma, en Artist & Music Consultants (AMC) van Jean-Marie Sohie kwam erin, toen het in ‘ 92 de helft van de aandelen kocht. “Met die inbreng konden we de distributie van onze producten, die we voordien in licentie gaven, eindelijk zélf in handen nemen. Dat heeft ons laten groeien,” vertellen Debouvier en Linder, die met PTB in ’95 1,8 miljoen frank winst haalden uit 25 miljoen omzet. Aandeelhouders zijn zij vandaag niet meer : ze verkochten Play That Beat halfweg vorig jaar aan Virgin Records, dat zoals wel meer majors in de branche, zich verlekkerd toonde op kleinere maatschappijen met lokaal talent. “Maar wij blijven wel verantwoordelijk voor het runnen van de firma, en voor artists & repertoire.” Zo laten ze Get Ready nu voorzichtig los op de Nederlandse markt, en in een Franse versie ook op Wallonië en Frankrijk.
MARC DEBOUVIER EN THEO LINDER (PLAY THAT BEAT) Platenbonzen achter de tienermeisjesidolen van Get Ready.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier