EEN MODERN ETIKET
Specialiseren in een uiterst kleine marktniche om de concurrentie voor te blijven. Dat doet etikettenfabrikant Gevalo uit Nieuwerkerken.
Op de vraag of hij nu eerder uitvinder dan ondernemer is, antwoordt Gerard Vanloo dat hij meer scheikundige dan etikettenfabrikant is. De managing director van de nv Gevalo gaat er prat op dat hij bijna voor elke klant de oplossing op maat vindt. Het bedrijf specialiseert zich immers in etiketten voor variabele informatieprinting.
“Onze nichemarkt vormen de etiketten met nabewerking die door een printer gaan. De complexe toepassing van een viertal printtechnieken is niet zo evident.” De etiketten moeten daarbij soms bestand zijn tegen extreme omstandigheden. Voor de petrochemische sector ontwikkelt Gevalo opschriften voor vaten met uiterst giftige producten, die leesbaar blijven, ook als ze zes maanden onder zeewater zijn gedompeld. Een verkoper van straatstenen prijst zijn materiaal aan in weer en wind, met op het etiket de juiste benaming. Weer andere etiketten lossen na 28 seconden volledig op in water : handig om geen sporen na te laten op schitterende kristallen vazen. Maar ook de etiketten van de weegschalen in Delhaize worden gemaakt in de 4800 vierkante meter grote bedrijfsruimte van Gevalo in Nieuwerkerken bij Aalst.
In 1980 start Gerard Vanloo zijn vandaag nog steeds 100 %-familiezaak “in de garage”. Inmiddels is het snel groeiende bedrijf al voor de derde keer verhuisd. De omzet steeg van 50 miljoen frank in 1989 naar 137 miljoen in 1996. Het aantal werknemers in dezelfde periode van een dozijn naar 35. “Tien jaar geleden was er van inkjet- en laserprinter, of van thermal transfer nauwelijks sprake. Onze sector onderging een enorme evolutie. Wij specialiseren ons in een zo klein mogelijke marktniche, om de evolutie te blijven volgen. Het is continu innoveren.” Ook wat het machine-apparaat betreft. Sinds 1989 werd 185 miljoen frank geïnvesteerd, vorig jaar alleen 50 miljoen. Vier werknemers doen permanent aan onderzoek, op maat van de klant. Eén productontwikkeling kan tot een jaar aanslepen.
Gevalo werkt alleen voor grote, industriële producenten. Het bedrijf ontwikkelt zelfklevende, kartonnen of synthetische etiketten. “We hebben zelden een bestelling van duizend etiketten. We werken steeds industrieel, voor de top 1000 van de grootste bedrijven.” De orders gaan van enkele duizenden tot tientallen miljoenen. 90 % van de productie is bestemd voor eigen land. Eén tiende wordt geëxporteerd. Voorlopig heeft Gevola in eigen land de handen vol, er wordt niet actief gezocht op buitenlandse markten.
GERARD VANLOO (GEVALO) Veeleer scheikundige dan etikettenfabrikant.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier