Historische staking bij ‘Detroit Big 3’: duizenden arbeiders GM, Ford en Stellantis leggen tegelijkertijd werk neer

UAW-leider Shawn Fain (L) met een van de stakende arbeiders.
UAW-leider Shawn Fain (L) met een van de stakende arbeiders. © Getty Images

In fabrieken van de drie grote Amerikaanse autofabrikanten General Motors, Ford en Stellantis wordt  gestaakt door de invloedrijke vakbond UAW. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat fabrieken van de zogenaamde Detroit Big Three tegelijkertijd staken. De stakingen komen er omdat er geen akkoord is gevonden over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst (cao).

De staking begon donderdag om middernacht lokale tijd, na het aflopen van de huidige cao, in de GM-fabriek in Wentzville in de staat Missouri, een Stellantis-fabriek in Toledo in de staat Ohio en een Ford-fabriek in Wayne in de staat Michigan. In de drie fabrieken werken ongeveer 13.500 mensen.

Verschillende populaire modellen, zoals de Jeep Wrangler, worden getroffen door de werkonderbrekingen. De vakbond raakt voorlopig niet aan de fabrieken waar de echt belangrijke modellen – zoals de pick-up Ram – van de band rollen. Daarmee kan de vakbond wel dreigen als de staking aanhoudt.

Waarover gaat het conflict?

De United Auto Workers of UAW , die ongeveer 150.000 leden telt, eist in de onderhandelingen een loonsverhoging van 40 procent over een periode van vier jaar voor zijn circa 140.000 leden, alsook de invoering van een werkweek van 32 uren.

De bedrijven veroordelen de staking en zeggen ontgoocheld te zijn in de acties van de UAW. Volgens Ford zouden de eisen van de UAW meer dan een verdubbeling van de kosten van de autobouwer in de Verenigde Staten betekenen.

Zowel Ford als General Motors zegt “historische loonsverhogingen” op tafel te hebben gelegd tijdens de onderhandelingen. Volgens UAW-voorzitter Shawn Fain was het aanbod echter niet goed genoeg, gezien de hoge inflatie en de gunstige winstsituatie van de bedrijven.

Volgens Karl Brauer van iseecars.com klopt het dat de autobouwers terugkijken op een erg winstgevende periode, zo vertelde hij aan Trends/Kanaal Z. Maar door de komst van elektrische auto’s zal de Amerikaanse auto-industrie het in de komende vijf jaar veel lastiger hebben dan in de afgelopen vijf jaar.

Bekijk ook de video of lees hieronder verder

Wat is de potentiële impact?

De nooit eerder geziene staking kan vrij snel gevolgen hebben, zoals hogere prijzen voor voertuigen. De Amerikaanse voertuigen vertegenwoordigen volgens Brauer zo’n 40 procent van de Amerikaanse markt.

Er wordt ook gevreesd dat de staking het marktaandeel van de Detroit Big Three in het gedrang kan brengen, gezien de groeiende import van Chinese merken, maar ook het feit dat veel andere Aziatische en Europese merken in de Verenigde Staten produceren.

Een langdurige en wijdverspreide staking in de auto-industrie kan een grote impact hebben op de Amerikaanse economie, gezien het belang van de drie fabrikanten in het Amerikaanse bruto binnenlands product (bbp).

De actie bij de Grote Drie uit de Amerikaanse autoproductie brengt ook president Joe Biden in een lastig parket: een tegenslag voor de Amerikaanse economie kan een ongunstige invloed hebben op zijn herverkiezing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content