“De dag dat Renault stopte”

Dirk Coveliers is general manager bij Maintenance Partners, een dochterbedrijf van de Mitsubishi Industries Group. Hij kreeg zijn inzicht de dag dat Renault Vilvoorde stopte. Hij was daar aan de slag als jonge manager. Dit is de eerste bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
“Die dag had voor mij, als prille dertiger en jonge manager, een belangrijke impact op mijn verdere carrière. Ik leerde toen dat volledige loyaliteit jegens een werkgever in de juiste context dient geplaatst te worden. Een werkgever kijkt naar de economische realiteit. Er is dan geen plaats voor sentimentele aspecten. Ik leerde toen dat collegialiteit en zelfs ‘vriendschap’ een andere dimensie krijgen als je begint te praten over de primaire behoeften van de mens. Collega’s waar je dagelijks dezelfde strijd mee streed, kwamen plots tegenover mij te staan in de onderhandeling rond vertrekpremies. Mijn standpunten werden plots niet meer begrepen en gehoord. Ik was toch jong en zou nog veel kansen krijgen, werd er verteld door collega’s die zoveel langer hadden kunnen meevaren op de condities van die goede werkgever die Renault altijd geweest was. Ik moest plots gaan vechten tegen opponenten, die gisteren nog mijn medestanders waren.”
“Veel belangrijke lessen die ik in die dagen leerde, waren dat paniek in die situaties niet nodig is en geduld inderdaad een schone deugd is. Ik begon diezelfde avond onmiddellijk sollicitatiebrieven te versturen, niet wetende hoe het hele proces zou verlopen. Dit bleek helemaal niet nodig te zijn: tijd bracht inderdaad raad.”
Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten om samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun eigen leven delen. De opbrengst van het project gaat naar vzw ‘moeders voor moeders’. www.100inzicht.be
In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier