BELGISCH ZWAARGEWICHT
Een in 2010 uitgetekend ondernemingsplan in vijf jaar zogoed als volledig uitwerken, het is niet voor alle bedrijven. Wel zo voor Sarens uit Wolvertem. Aan het roer van het familiebedrijf staat de nog vrij jonge CEO Wim Sarens (36). “We waren iets te optimistisch over de economische ontwikkeling in bepaalde zones in de wereld, zoals Azië en Australië. Andere zones doen het dan weer beter dan verwacht, zoals Afrika, het Midden-Oosten, Noord-Amerika.”
Hoe komt een onderneming aan de wereldtop?
WIM SARENS. “Je moet beheersbare risico’s durven te nemen. Dat zit al in de techniciteit van goede producten, dienstverlening rond kranen en zwaar hijswerk. Maar even belangrijk is dat je op een beheerste manier nieuwe markten durft te betreden. Daarbij neem je soms risico’s. We hebben een succesvolle activiteit uitgebouwd in Basra, in Irak. Ook in het westen van Nigeria, vooral aan de kust, zijn we sterk actief, onder meer voor Shell. We zijn naar die landen getrokken zonder dat we gedegen marktanalyses hadden over het potentieel in die markten. Maar soms is het eenvoudiger nieuwe markten te betreden, dan dat je prospectie doet op bestaande markten met concurrentie. Die proactieve benadering helpt: onze omzet groeide van 350 miljoen euro in 2010, naar 630 miljoen euro vorig jaar.”
En hoe beheerst u die felle groei?
SARENS. “We durven beslissingen te decentraliseren. We hebben ons hoofdkantoor in Wolvertem, maar wereldwijd hebben we ook kernen van kleinere bedrijfjes, met een maximale omzet van 40 miljoen euro per entiteit. Die lokale kernen hebben een grote eigen verantwoordelijkheid. Het hoofdkantoor van West-Europa wordt vanuit Nederland geleid. Dat van Oost-Europa vanuit Polen. Onze directeur Azië is een Zuid-Koreaan, het hoofd Latijns-Amerika een Portugees. Ons succes komt voort uit het feit dat we ons hebben opengesteld voor de wereld, en dat we beseffen dat we niet alles vanuit België moeten en kunnen doen. We blijven een door de familie Sarens gecontroleerde onderneming, maar er werken nog amper tien mensen van de familie in een onderneming met 4500 werknemers.”
Wat wordt uw grootste uitdaging?
SARENS. “Het vinden en behouden van mensen die verantwoordelijkheid kunnen dragen. Ze moeten een technische achtergrond hebben, de structuur en discipline van een manager uitdragen, en opportuniteiten kunnen snuiven als zakenman. Vandaar dat we wereldwijd moeten rekruteren. We vinden te weinig mensen in België, en die zijn soms te weinig mobiel. Maar hoe groter we worden, hoe gemakkelijker het is de juiste mensen aan te trekken. We geven mensen ook een loopbaan waarbij ze de hele wereld rond worden gestuurd.”
W.R.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier