1. Durf radicaal vanuit de gebruiker te denken

"Alle modellen van elektrische fietsen waren destijds erg zwaar", herinnert Tanguy zich. "Op zo'n e-bikes wou je niet gezien worden, wegens niet cool." Dat moest cooler, beter, eenvoudiger kunnen. Een elektrische fiets moest mooi zijn, maar ook makkelijk te gebruiken en te onderhouden. Dus zonder ketting, versnellingen, ... Zonder enig gedoe voor de fietser.

We wilden een elektrische fiets maken zonder compromis, van een merk dat jonge mensen zou aanspreken

De les? Durf radicaal vanuit de gebruiker naar je product of dienst te kijken. Hoe ziet de ultieme versie ervan uit, in de stoutste dromen van jezelf en je klant? Iets waarvoor Cowboy trouwens ook de noden van e-bikers bevroeg - ga niet alleen van je eigen droom uit.

2. Durf op de juiste partners te rekenen

Eerlijk is eerlijk: "We wisten niets over de fietsindustrie. Maar we hadden de juiste visie over wat een elektrische fiets moest zijn. Dat idee pitchten we bij honderd fabrikanten. Ze begrepen dat we er een succes van konden maken, maar dat we hun hulp nodig hadden voor de bouw."

Januari 2017. Cowboy heeft een relatief beperkt bedrag opgehaald: 700.000 euro. Genoeg om die allereerste fiets te maken, waarmee Tanguy & co. meteen een prestigieuze award winnen. Het prototype blijkt de kickstart naar succes.

De les? Weet je wat je wilt waarmaken, maar niet hoe? Overtuig dan partners die dat wel weten. Doe zelf wat je zelf het best doet, en reken voor de rest op anderen.

3. Durf het groot genoeg te zien

Ooit leek het de ultieme droom voor Belgische ondernemingen. Maar bedrijven als Cowboy doen het vandaag gewoon: internationaliseren. "Als je iets groots wilt bereiken en investeerders wilt overtuigen, moet je ook snel buiten ons land actief worden", raadt Tanguy aan.

Zo rijden vandaag ook e-bikes van Cowboy rond in 12 Europese landen en de VS

De les? Voor sommige producten en diensten is België groot genoeg, voor andere niet. Zie internationalisering dan niet meer als het finale doel, maar als opstap naar de volgende fase.

Het resultaat: e-bike met ultiem gebruiksgemak

"Onze elektrische fietsen hebben geen startknop", vertelt Tanguy. "Je schakelt ze in via een bijbehorende app op je smartphone. Evenmin hebben de fietsen versnellingen: zodra je begint te fietsen, krijg je net genoeg extra duwkracht. Je smartphone plaats je op je stuur, om te navigeren. Onderweg kan de fietsketting niet aflopen, omdat er geen op zit. De aandrijving gebeurt met een riem."

Of Cowboy de mobiliteit vergroent?

"We willen vooral een erg goed product bieden, waarmee onze klanten zich opnieuw vrij kunnen verplaatsen in de stad. Daaruit volgt vanzelf groenere mobiliteit", aldus Tanguy. Cowboy verkoopt aan mensen van gemiddeld 25 tot 35 jaar in de stad. In het begin vooral mannen, tegenwoordig ook veel vrouwen.

Onze klanten ondernemen tegenwoordig liefst 1 miljoen fietsritten per maand, op tienduizenden verkochte fietsen

Digital Gamechangers samen met Telenet Business

Trends en Telenet Business brengen in deze reeks de verhalen van vijf sterke lokale digitale gamechangers. We gaan op zoek naar de verandering die deze ondernemers in verschillende geledingen van de maatschappij in gang hebben gezet. Deze week: hoe Cowboy de e-bike makkelijk én cool maakte.

"Als werkgever hecht Telenet enorm veel belang aan sustainability en dat op vele vlakken, waaronder sustainable mobility", vertelt Sven De Cremer, verantwoordelijk voor Reward & Benefits "Binnen dit kader heeft Telenet verschillende initiatieven lopen, waaronder het ter beschikking stellen van e-bikes via leasing. E-bikes worden vandaag aangeboden aan werknemers met een mobiliteitsbudget. Daarnaast worden e-bikes ook aan werknemers aangeboden die geen mobiliteitsbudget hebben via ons systeem van flexibel verlonen (Explore Benefits). We merken dat dit een groot succes kent en alsmaar aan populariteit wint. Meer en meer medewerkers opteren voor een e-bike en komen hiermee ook naar het werk. Op heden hebben al ruim 400 collega's een e-bike aangeschaft via Telenet."

Meer inspirerende verhalen van innoverende ondernemers lees jehier.

"Alle modellen van elektrische fietsen waren destijds erg zwaar", herinnert Tanguy zich. "Op zo'n e-bikes wou je niet gezien worden, wegens niet cool." Dat moest cooler, beter, eenvoudiger kunnen. Een elektrische fiets moest mooi zijn, maar ook makkelijk te gebruiken en te onderhouden. Dus zonder ketting, versnellingen, ... Zonder enig gedoe voor de fietser.De les? Durf radicaal vanuit de gebruiker naar je product of dienst te kijken. Hoe ziet de ultieme versie ervan uit, in de stoutste dromen van jezelf en je klant? Iets waarvoor Cowboy trouwens ook de noden van e-bikers bevroeg - ga niet alleen van je eigen droom uit.Eerlijk is eerlijk: "We wisten niets over de fietsindustrie. Maar we hadden de juiste visie over wat een elektrische fiets moest zijn. Dat idee pitchten we bij honderd fabrikanten. Ze begrepen dat we er een succes van konden maken, maar dat we hun hulp nodig hadden voor de bouw."Januari 2017. Cowboy heeft een relatief beperkt bedrag opgehaald: 700.000 euro. Genoeg om die allereerste fiets te maken, waarmee Tanguy & co. meteen een prestigieuze award winnen. Het prototype blijkt de kickstart naar succes.De les? Weet je wat je wilt waarmaken, maar niet hoe? Overtuig dan partners die dat wel weten. Doe zelf wat je zelf het best doet, en reken voor de rest op anderen.Ooit leek het de ultieme droom voor Belgische ondernemingen. Maar bedrijven als Cowboy doen het vandaag gewoon: internationaliseren. "Als je iets groots wilt bereiken en investeerders wilt overtuigen, moet je ook snel buiten ons land actief worden", raadt Tanguy aan.De les? Voor sommige producten en diensten is België groot genoeg, voor andere niet. Zie internationalisering dan niet meer als het finale doel, maar als opstap naar de volgende fase."Onze elektrische fietsen hebben geen startknop", vertelt Tanguy. "Je schakelt ze in via een bijbehorende app op je smartphone. Evenmin hebben de fietsen versnellingen: zodra je begint te fietsen, krijg je net genoeg extra duwkracht. Je smartphone plaats je op je stuur, om te navigeren. Onderweg kan de fietsketting niet aflopen, omdat er geen op zit. De aandrijving gebeurt met een riem.""We willen vooral een erg goed product bieden, waarmee onze klanten zich opnieuw vrij kunnen verplaatsen in de stad. Daaruit volgt vanzelf groenere mobiliteit", aldus Tanguy. Cowboy verkoopt aan mensen van gemiddeld 25 tot 35 jaar in de stad. In het begin vooral mannen, tegenwoordig ook veel vrouwen.