De plannen om de basis in Eindhoven te schrappen, betekent niet dat Ryanair Eindhoven Airport schrapt als bestemming. Het is de bedoeling dat de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij in dat geval zijn vluchten van en naar de Nederlandse stad voortaan vanuit het buitenland afhandelt. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de circa vijftig piloten en de 150 boordpersoneelsleden die gestationeerd zijn in Eindhoven.

Ryanair voelt de impact van de recente stakingen. Ook lagere aantallen passagiers en de hogere olieprijzen doen het luchtvaartbedrijf pijn. Behalve de basis in Eindhoven, die goed is voor vier vliegtuigen, sluit het bedrijf per 5 november ook zijn basis in Bremen.

De Nederlandse pilotenvakbond VNV noemt het 'niet normaal' dat Ryanair de basis in Eindhoven wil sluiten. De aankondiging geldt in elk geval voor komende winter en mogelijk langer. De vakbond houdt er rekening mee dat het om een dreigement gaat, om extra druk te zetten op de bonden in hun conflict over de arbeidsvoorwaarden die de budgetvlieger hanteert.

In Nederland hebben de piloten en het boordpersoneel op 10 augustus en 28 september het werk neergelegd. Pilotenvakbond VNV, die de stakingen organiseerde, eist onder meer dat het Nederlandse arbeidsrecht wordt toegepast.

Eerder dreigde Ryanair ook al eens met een sluiting van zijn basis in Dublin, maar dat ging uiteindelijk niet door.

De maatschappij verlaagde maandag alvast de winstverwachting voor het gebroken boekjaar. Ryanair rekent momenteel op een winst voor het boekjaar dat eind maart volgend jaar eindigt van 1,1 miljard tot 1,2 miljard euro. Eerder werd nog uitgegaan van een resultaat van 1,25 miljard tot 1,35 miljard euro.

Volgens de onderneming zijn de boekingen voor de komende vakantieperioden in oktober en december lager, door zorgen bij passagiers over nieuwe stakingen.