Colruyt krijgt slechts een advies houden

Tot op heden was de Colruytgroep (en het aandeel) volgens Arnaud Delaunay van Leleux steeds gespaard gebleven van de vele winstwaarschuwingen in de sector van de Europese supermarkten (bijv. Metro, Delhaize, Carrefour of Tesco in 2012). Maar vandaag is het de beurt aan Colruyt om getroffen te worden door de concurrentie.

Tegen een achtergrond van dalende inflatiecijfers in Europa hebben de supermarkten de neiging om veel agressiever te zijn op het vlak van promoties om zo groei te realiseren op het niveau van de verkoopvolumes.

Ondanks de agressieve prijspolitiek die altijd door Colruyt gevoerd werd, verloor de groep niettemin marktaandeel (- 20 basispunten tot 25,8% tegen 26% voorheen) aan de hard discounters (Aldi en Lidl) die druk op de verkoopprijzen uitoefenen om in te spelen op het moeilijke Europese economische klimaat. In deze omgeving is het zeer waarschijnlijk dat Colruyt zijn verkoopprijzen nog gaat verlagen om zich met de concurrentie te meten. Delaunay heeft een neutraal advies voor het aandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content