‘Vraag naar tweedehandse benzinewagens neemt toe’
Volgens mobiliteitsclub VAB is er steeds meer vraag naar tweedehandse benzinewagens. Daar is een verklaring voor.
VAB, die op haar hoofdzetel in Zwijndrecht tweedehandswagens verkoopt,
merkt daar een forse toename in de vraag naar benzinewagens.
Zes op de tien tweedehandswagens die VAB verkoopt zijn vandaag benzinewagens, waar dat er in 2012 nog vier op de tien waren. Op de brede tweedehandse automarkt in Vlaanderen blijft de meerderheid van de verkochte wagens (63 procent) evenwel nog steeds uitgerust met een dieselmotor.
Logisch volgens VAB, want ‘er zijn op de automarkt gewoonweg onvoldoende goede tweedehandse benzinewagens aanwezig’. “Het huidige wagenpark bestaat voor 36 procent uit benzinewagens, en wat er niet is, kan ook niet aangeboden worden op de tweedehandsmarkt.”
De toenemende vraag sinds 2012 naar benzinewagens, nieuw en tweedehands, kent volgens VAB een aantal verklaringen. Zo is er een einde gekomen aan het fiscale beleid waarbij de benzinerijder met een ecobonus richting dieselwagen gepusht werd. Daarnaast ondervinden veel nieuwe dieselrijders volgens VAB problemen met de roetfilter en EGR-klep, door gebruik van hun wagen bij korte trajecten en met hoge onderhoudskosten tot gevolg.
Ook wordt het prijsvoordeel aan de pomp kleiner.
Tot slot speelt zeker ook de aankondiging van een lage-emissiezone in Antwerpen een rol in de toegenomen vraag naar benzinewagens bij VAB. De mobiliteitsclub is immers in de regio Antwerpen gevestigd, en mensen die er nu met een Euro 4-dieselwagen rijden zijn volgens VAB ongerust omdat ze vanaf 2020 Antwerpen niet meer binnen zullen mogen met hun wagen. “Ze willen deze tijdig kwijt voor de waarde vermindert op de tweedehandsmarkt.” Dat Euro 4-dieselwagens de Antwerpse binnenstad niet meer inmogen vanaf 2020 noemt VAB ‘onzinnig’. Een Euro 4-dieselwagen met roetfilter vervuilt in de praktijk volgens VAB niet meer dan een Euro 5-dieselwagen. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier