Ultieme deal in brouwerswereld

© REUTERS
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev, het nummer één, koopt SABMiller, de wereldwijde brouwer nummer twee. Goed voor de belangrijkste deal van ons land, en in de drankenwereld van 2015.

AB InBev koopt SABMiller. Half september werd de ultieme overname in de brouwerswereld bekend via mediaberichten. Het nummer één, AB InBev, koopt het nummer twee, SABMiller. De deal werd uiteindelijk beklonken op Wapenstilstandsdag, voor circa 100 miljard euro (108 miljard dollar). Raar maar waar: de overnameprijs kan nog veranderen, want bijna 42% van de bestaande SABMiller aandeelhouders worden in nieuwe AB InBev aandelen betaald. De prijs daarvan hangt dus af van de koersschommelingen van de wereldbrouwer, en de transactie zou pas worden afgerond in de tweede jaarhelft van 2016.

Wat staat vandaag vast in de prijs? Ruim 58% van de SABMiller aandeelhouders worden cash betaald, en krijgen daarvoor ruim 69 miljard dollar in het handje. AB InBev sloot vooraf reeds een lening af van 75 miljard dollar, voor de financiering.

Maar 41,6% van de bestaande SABMiller aandeelhouders zullen opteren voor een betaling in nieuwe AB InBev aandelen, in totaal 326 miljoen nieuwe AB InBev aandelen. Bij een koers van 119 euro betekent dat bijna 39 miljard euro (42 miljard dollar). Dat brengt de totale overnameprijs op 111 miljard dollar, wat dus alweer meer is dan bij de aankondiging op 11 November. En die totale waardering zal uiteindelijk nog anders zijn, in functie van de koersbewegingen van het AB InBev aandeel.

En om het nog ingewikkelder te maken: de uiteindelijke overname zal er nog eens anders uitzien. Want AB InBev moet een resem activiteiten verkopen, wil het geen problemen krijgen met mededingingsoverheden. AB InBev verkocht alvast het brouwersbelang van het nummer twee in de Verenigde Staten, Miller, voor 12 miljard dollar. Ook de brouwersdochters in Italië (Peroni) en Nederland (Grolsch) staan in de etalage. Naar alle waarschijnlijk zal ook het belang van SABMiller in de Chinese marktleider Snow (23% van de markt) worden verkocht.

Het is AB InBev vooral te doen om de leidende posities van SABMiller in Zuid-Amerika (Colombia, Midden-Amerika, Peru), Afrika, en Australië. SABMiller is het nummer één op het Zwarte Continent, met activiteiten in 38 landen.

Het wereldwijde nummer twee is voortaan Heineken. Maar de Nederlandse brouwer volgt op verre afstand. In omzet en volume is hij de helft kleiner, in winstgevendheid wordt de kloof nog eens groter.

Partner Content