Nog meer Volkswagens besmet met sjoemelsoftware?
Het lijkt erop dat de Duitse autoreus nog meer modellen uitgerust heeft met misleidende software.
Volkswagen bevestigt donderdag dat het momenteel onderzoekt of ook een tweede type van motor is uitgerust met sjoemelsoftware. Mogelijk zijn namelijk ook vroege varianten van de opvolger van de schandaalmotor EA189 betrokken.
“Dat wordt momenteel onderzocht”, aldus een woordvoerder.
Tot vandaag waren enkel EA189-dieselmotoren betrokken in het schandaal waarmee door software emissietests konden worden gemanipuleerd.
Maar nu probeert het autobedrijf uit te vlooien of er ook vroege versies van de EA288-motor, die in 2012 op de markt kwam als opvolger van de EA189-motor, besmet zijn.
Het is niet duidelijk hoeveel wagens met dergelijke vroege versies zijn uitgerust. De huidige EA288-motoren zijn niet betrokken, verzekerde Volkwagen.
8,5 miljoen wagens in Europa
Het Duitse autoconcern maakte vorige week bekend dat het in januari 2016 met een van de grootste terugroepacties uit de Europese autogeschiedenis begint. Niet minder dan 8,5 miljoen dieselvoertuigen, die uitgerust zijn met de omstreden sjoemelsoftware, moeten worden nagezien en indien nodig hersteld. De herstellingen en aanpassingen zullen de klanten niets kosten, verzekerde de autobouwer
Niet enkel software, ook hardware moet in bepaalde gevallan worden vervangen
De herstellingen zullen in ieder geval grondiger moeten gebeuren dan aanvankelijk gedacht. Een eenvoudige aanpassing van de software zal met andere woorden niet volstaan. Voor drie miljoen dieselwagens die in Europa rondrijden, wordt er naar verluidt een aanpassing van de hardware gepland, waarbij onderdelen van de motor worden vervangen.
6,5 miljard euro ‘ontoereikend’
Volkswagen heeft alvast 6,5 miljard euro opzij gezet om de aanpassingen van de besmette dieselwagens in goede banen te leiden, maar volgens SandfordC.Bernstein Ltd, een bedrijf dat aan investment resaearch doet, zal dat bedrag niet volstaan.
Sandford C.Bernstein mikt op een onkostenrekening die zal oplopen tot op zijn minst 10 miljard euro in 2015, aangevuld met een extra bedrag van 5 miljard in 2016. Totaal geraamd bedrag: 15 miljard euro.
(Belga/Bloomberg/BO)
Dieselgate bij Volkswagen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier