Nexuzhealth, Dignify en TransSchroyen zijn de Ambassadeurs van de Limburgse Gazellen

Gertie Delande, CEO van nexuzhealth © Debby Termonia

Elk jaar pakt Trends uit met de rangschikking van de snelst groeiende bedrijven, de Trends Gazellen. Deze week zijn we aangekomen in de provincie Limburg. In de categorie grote bedrijven krijgt medtechbedrijf nexuzhealth de titel van Ambassadeur. Bij de middelgrote bedrijven gaat de onderscheiding naar marketingtechnologiespecialist Dignify. Ambassadeur bij de kleine bedrijven is transportbedrijf TransSchroyen.

Elk jaar publiceert Trends de ranglijst van de snelst groeiende bedrijven van het land. We noemen ze de Trends Gazellen. In de voorbije weken kon u in Trends de rangschikking raadplegen van Brussel en de provincies Vlaams-Brabant, Antwerpen en West-Vlaanderen. Deze week is Limburg aan de beurt. Ons Franstalig zusterblad Trends-Tendances publiceerde inmiddels de rangschikking van de Waalse provincies. Op het grote slotevent op 30 april in Brussel maken we dan de snelst groeiende bedrijven van heel België bekend.

De rangschikking voor Limburg kan u zien via de link onderaan in het blauw kader. Daar verneemt u ook meer over de methodologie achter de rangschikking. Het principe is gebaseerd op groei. Hoe sneller de groei, hoe hoger in de rangschikking. Concreet bekijken we de groei van toegevoegde waarde, cashflow en personeelbestand, over een periode van vijf jaar. De groei van de drie variabelen herleiden we tot 1 score, die de plaats in de rangschikking bepaalt.

De nummer 1 krijgt de eretitel van Ambassadeur van de Trends Gazellen, maar niet altijd. Aan de bekroning tot Ambassadeur zijn een aantal bijkomende voorwaarden verbonden, zoals operationele onafhankelijkheid. Zo mag het bedrijf bij zijn groei niet geholpen zijn geweest door een moederbedrijf. Daarom ook kan een dochter van een buitenlands bedrijf geen Ambassadeur worden. Het hoogst gerangschikte bedrijf dat aan de voorwaarden voldoet, wordt Ambassadeur, ook al staat het op nummer 3 of 4 bijvoorbeeld.

Ambassadeur grote bedrijven: nexuzhealth

In de categorie grote bedrijven hoeven we alvast niet af te dalen in de rangschikking. De nummer 1, nexuzhealth, voldoet aan alle voorwaarden voor het Ambassadeurschap. Nexuzhealth is een pionier van het elektronisch patiëntendossier (EPD) in Vlaanderen. Het EPD bundelt de medische gegevens (behandelingen, opnames, onderzoeksresultaten, radiologiebeelden, medicijnen, enzovoort) van elke patiënt op een digitaal platform, dat toegankelijk is voor alle betrokken zorgverleners en de patiënt. UZ Leuven had al een EPD-pakket voor de ziekenhuizen uit het eigen netwerk. Om dat verder uit te bouwen en te commercialiseren sloot UZ Leuven in 2016 een joint venture met de Hasseltse IT-dienstverlener Cegeka. Nexuzhealth was geboren.

“Naast 39 ziekenhuizen maken vandaag meer dan 2.000 huisartsen gebruik van onze software. Bovendien streven we ernaar om meer dan 3.000 thuisverpleegkundigen te bereiken. Op onze mynexuzhealth-app zitten minstens 1,4 miljoen patiënten, waardoor we uitgegroeid zijn tot het toonaangevende patiëntenplatform in België”, zegt CEO Gertie Delande. “We blijven ook inzetten op de uitbreiding van het type zorgverleners dat onze softwaretoepassingen kan gebruiken. Denk daarbij aan vroedkundigen, tandartsen, kinesisten, enzovoort.”

Ambassadeur middelgrote bedrijven: Dignify

Bij de middelgrote bedrijven moeten we afdalen naar plaats nummer 3 om een Gazellen te vinden die aan de voorwaarden voor het Ambassadeurschap voldoet: Dignify, opgericht in 2018, en het geesteskindje van Marco Piombo, Thomas Dreezen en Jimmy Guaracci. Als ervaren specialisten in marketingtechnologie helpen ze bedrijven met de uitrol van hun digitale marketingstrategie door de brug te slaan ­tussen IT en marketing. “Retailers willen de relaties met hun klanten onderhouden, maar de moeilijkheid is dat die via verschillende kanalen aankopen: in de winkel, online of een combinatie van beide,” zegt Marco Piombo. “Wij helpen een bedrijf als JBC om een gepersonaliseerde relatie op te bouwen op schaal. Aan de hand van onder meer het surfgedrag, de trends en het koopgedrag kunnen we een voorspelling maken van het toekomstige gedrag van die consument. Door hem op het juiste moment met een persoonlijke boodschap te inspireren, verhogen we het resultaat voor JBC.”

Lees het portret van Dignify: pionier in marketingtech

“De meerwaarde voor onze ­klanten is tweeledig”, vult Wim Van Campenhout aan. “In de ­eerste plaats hebben onze acties een positieve impact op de omzet. Daarnaast ontzorgen we de ­marketingafdeling door zo veel mogelijk taken te automatiseren. De focus ligt op een gebruiksvriendelijke toepassing, zodat iedereen mee is. In de marketing­wereld is er heel wat ongerustheid over de opkomst van artificiële intelligentie. Niet onlogisch, want 80 tot 90 procent van de taken kan worden geautomatiseerd. In plaats van een bedreiging zien wij die automatisering eerder als een kans, want op die manier komt er voor de marketeer tijd vrij voor zaken waarmee hij echt het verschil kan maken.”

Ambassadeur kleine bedrijven: TransSchroyen

Nummer 1 én Ambassadeur bij de kleine bedrijven is TransSchroyen, gespecialiseerd in geconditioneerd of koeltransport. “We zijn ook GMP-gecertificeerd (Good Manufacturing Practice, nvdr) voor het transport van veevoeder, dat strikt gereglementeerd is,” zegt Dennis Schroyen, die het bedrijf oprichtte in 2011. Daarnaast zijn we ook actief in de industriebouw, waarvoor we allerlei prefabelementen vervoeren. Meestal komt daar ook wat kraanwerk aan te pas.”

Lees het portret van TransSchroyen: hands-on transport

Dennis Schroyen is zowat in een vrachtwagen geboren. “Mijn vader was een zelfstandige vrachtwagenchauffeur en we hadden thuis geen personenwagen. Zo ben ik met de vrachtwagen van de kraamkliniek naar huis gekomen”, lacht hij. In 2001 had zijn vader het bedrijf verkocht. Dennis deed aanvankelijk andere jobs, maar in 2011 begon het toch te kriebelen en richtte hij from scratch zijn eigen transportbedrijf op. “Ik heb zowat al mijn privékapitaal geïnvesteerd in de aankoop van een tweedehandse trekker. Ik kon gewoon niet anders, want de banken hielden de vinger op de knip. De bankencrisis zinderde toen nog na.” Ondanks het moeizame begin slaagde Dennis Schroyen erin jaar na jaar te groeien. Anno 2024 staan er zestien trekkers en veertien opleggers op de koer van het bedrijf

Partner Content