Ambassadeur bij de kleine bedrijven TransSchroyen: hands-on transport
Tegen het advies van zijn ouders in richtte Dennis Schroyen in 2011 zijn eigen transportbedrijf op. Na een moeizame start liep het steeds beter voor TransSchroyen, dat zich specialiseerde in geconditioneerd transport.
Dennis Schroyen (36) is zowat in een vrachtwagen geboren. “Mijn vader was een zelfstandige vrachtwagenchauffeur en we hadden thuis geen personenwagen. Zo ben ik met de vrachtwagen van de kraamkliniek naar huis gekomen”, lacht hij.
Aanvankelijk koesterde hij helemaal geen ambities in de transportwereld. Bovendien had zijn vader zijn bedrijf in 2001 verkocht. Dennis Schroyen bewandelde een ander professioneel pad. Hij was onder andere manager van een raceteam. Maar in 2011 begon het toch te kriebelen en richtte hij from scratch zijn eigen transportbedrijf op. “Dik tegen de goesting van mijn ouders, al hebben ze me wel altijd gesteund”, benadrukt hij. “Ik heb zowat al mijn privékapitaal geïnvesteerd in de aankoop van een tweedehandse trekker. Ik kon gewoon niet anders, want de banken hielden de vinger op de knip. De bankencrisis zinderde toen nog na.”
Geconditioneerd
Ondanks het moeizame begin slaagde Dennis Schroyen erin jaar na jaar te groeien. Anno 2024 staan er zestien trekkers en veertien opleggers op de binnenplaats van het bedrijf. “Ik heb altijd klanten gezocht in toekomstgerichte sectoren. Door de jaren heen ben ik met hen kunnen meegroeien”, zegt hij. “TransSchroyen is gespecialiseerd in geconditioneerd of koeltransport. We zijn ook GMP-gecertificeerd (Good Manufacturing Practice, nvdr) voor het transport van veevoeder, dat strikt gereglementeerd is. Daarnaast zijn we ook actief in de industriebouw, waarvoor we allerlei prefabelementen vervoeren. Meestal komt daar ook wat kraanwerk aan te pas.”
‘Ik ben heel trots dat er bij ons nauwelijks personeelsverloop is’
Dennis Schroyen, TransSchroyen
Schroyen houdt van een hands-onmentaliteit. Hij ging regelmatig laden en lossen bij de West-Vlaamse vleesverwerker Kipco-Damaco. Langs de E17 merkte hij telkens de uitzonderlijke bedrijvigheid bij de onderdelenspecialist TVH op. “Twee jaar geleden heb ik gewoon de telefoon gepakt en dat heeft opgebracht, want TVH is een trouwe klant geworden.” Toeval of niet: zowel Kipco-Damaco als TVH is Trends Gazelle.
Nieuwe chauffeurs
In de transportsector weerklinkt vaak een luide roep naar chauffeurs. Bij TransSchroyen stelt dat probleem zich veel minder. “Ik ben heel trots dat er bij ons nauwelijks personeelsverloop is. We doen dan ook hard ons best om het iedereen naar zijn zin te maken. Ook het vinden van nieuwe chauffeurs verloopt al bij al vlot. Vorige maand hebben we op onze sociale media een vacature gepubliceerd en in vijf dagen hadden we maar liefst honderd sollicitaties”, vertelt hij. Dennis is extra trots op één bepaalde werknemer. Zijn vader is 66 en kruipt nog zo’n drie keer per week achter het stuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier