Meer dan 1000 bedrijven hebben vorig jaar bewakingscamera’s geplaatst op de werkvloer

© Getty Images/iStockphoto

Camerabewaking raakt hoe langer hoe meer bekend bij het grote publiek. Zo ook bij de bedrijven. Vorig jaar heeft de Privacycommissie 1215 aangiftes van bedrijven ontvangen met betrekking tot bewaking en toezicht op de arbeidsplaats. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Commissie.

In 2015 ontving de Privacycommissie 6.240 nieuwe aangiftes voor camerabewaking, 886 meer dan het jaar voordien. Dat is een zesde meer dan het voorgaande jaar. Ruim een vijfde van die aangiftes heeft betrekking op bewaking en toezicht op de arbeidsplaats (1.215).

De Commissie opende vorig jaar ook 6.051 “vraag-en-antwoorddossiers”. Dat zijn korte telefonische contacten of mailuitwisselingen waarbij het antwoord gebaseerd is op een bekend standpunt van de commissie. Daarvan hadden 1.671 vragen betrekking op beeldverwerking, waarvan een kwart over het gebruik van bewakingscamera’s.

Kerndossiers

Daarnaast werden 4.192 kerndossiers behandeld, bijna 10 procent meer dan in 2014. Dat zijn vragen of klachten waarbij de Privacycommissie een standpunt inneemt. Het ging daarbij om 3.561 informatieverzoeken, 357 bemiddelingsverzoeken en 284 controledossiers. De meeste informatievragen handelen over bewakingscamera’s, privacy op de werkvloer, het recht op afbeelding en direct marketing en het internet.

Volgens de Privacycommissie is de stijgende trend in het aantal vragen en dossiers te verklaren door de toegenomen bekendheid bij het grote publiek. “De Privacycommissie wil onderlijnen dat zij er steeds in geslaagd is haar werkzaamheden grondig en succesvol uit te voeren”, zegt voorzitter Willem Debeuckelaere in zijn voorwoord.

“De enorme toename aan dossiers werd zonder kwaliteitsverlies opgevangen en er werd een rechtszaak in kortgeding tegen Facebook gewonnen, een signaal dat de Privacycommissie geheid gewicht in de schaal kan leggen ten opzichte van globale bedrijven met duizelingwekkende jaarcijfers.” (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content