ZOERSEL. DE GEPLAKTE FIETS
Wie vroeger zijn fiets op de wagen wilde meenemen, kreeg daar gratis een portie kopzorgen en krassen bij. Vandaag plak je je tweewieler gewoon tegen de auto.
“In twee gevallen gaat het niet, ” lacht Patrick De Mey (39), zaakvoerder van de Zoerselse NV Pacauto : “Als je wagen van polyester is of als het dak van je wagen van aluminium is. “
De Mey introduceerde begin juni in België de magnetische fietsdrager. Die Magic-Bike moet een revolutie teweegbrengen voor sportievelingen die hun fiets willen meenemen op de wagen. “Gedaan met moeilijke plannetjes, krassen op de wagen en de juiste sleutel zoeken, ” promoot De Mey zijn fietsdrager. “De montage van de Magic-Bike is uiterst simpel : hij plakt op de wagen dankzij magneten. Je moet er alleen op letten dat je de magnetische drager, die uit twee elementen in kunststof bestaat, op een proper oppervlak aanbrengt, én dat je het voorwiel van je stalen ros apart vastmaakt, en dus eerst losdraait. “
De voorbije zomermaanden heeft Pacauto zo’n 500 stuks van de magnetische fietsdrager kunnen slijten in België, Nederland en Luxemburg. “Heel wat minder dan het cijfer waarvan de Italiaanse producent Gexa droomde, maar wel tamelijk realistisch, ” aldus De Mey, die de 27 jaar oude naamloze vennootschap Pacauto vandaag bereddert. Groothandel Pacauto importeert en distribueert vanuit het Antwerpse Zoersel auto-accessoires. In 1994 werd met 12 werknemers 7 miljoen frank winst (na belastingen) geboekt op een omzet van 135 miljoen.
Voor de magnetische fietsdrager verwierf Pacauto de rechten voor de hele Benelux. “Echt makkelijk zal het niet zijn, ” weet De Mey. De Italiaanse producent bracht drie jaar geleden magnetische skidragers op de markt. Die sloegen wel aan, in zoverre zelfs dat ze vandaag door zowat elke konkurrent zijn gekopieerd. “Of het gepatenteerde, revolutionaire magnetische procédé ook zal inslaan op een toch wel erg gesatureerde fietsdragersmarkt, blijft een open vraag. De meeste konsumenten houden het (voorlopig nog) bij een fietsdrager aan de trekhaak. “
Klanten vragen zich vooral af of die magneet geen schade veroorzaakt aan de wagen en of de fiets er wel stevig genoeg aan vastzit. De Mey : “De meeste klanten blijven argwanend ; de kopers echter zijn laaiend entoesiast. Het plaatsen vraagt amper vijf minuten, da’s duidelijk een pluspunt. “
Uiteindelijk zal de Nederlandse konsument beslissen of de Magic-Bike een grote toekomst tegemoet gaat, niet de Belgische. De Mey : “Nederlanders zijn reizigers én ze zijn niet bang van een nieuwigheidje. Belgische konsumenten zijn veel konservatiever. Van onze magnetische skidragers verkopen we 80 % in Nederland, de overige 20 % wordt verdeeld over België en Luxemburg. “
PATRICK DE MEY (PACAUTO). Plak je fiets tegen de wagen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier