ZAKENLUI LUSTEN SABENA NIET

Nu Paul ReutlingerSabena heeft verlaten, neemt de kritiek op de SAirGroup zienderogen toe. Het is nu wel duidelijk dat de Belgische flag carrier ook met de strategie van de Zwitserse moederholding niet levensvatbaar wordt. Volgens de visie van Philippe Bruggisser, de chief executive officer van SAirGroup, zou Brussel, naast Zürich, worden uitgebouwd tot een volwaardige overstapluchthaven binnen SAirGroup. Daarvoor werd de voorbije jaren een wijdmazig netwerk van verbindingen naar tachtig Europese bestemmingen gecreëerd. Sabena mikte in de eerste plaats op de Europese zakenreiziger die de hoofdstad van Europa als bestemming heeft. ‘s Morgens vloog die naar Brussel en ‘s avonds weer naar huis.

Die strategie heeft gefaald. Reizigers in businessclass laten Sabena nog steeds links liggen. Vandaag haalt de Belgische flag carrier 17% zakenreizigers, de doelstelling in 1998 was 27%. Ondanks grote inspanningen de voorbije jaren raakt Sabena zijn slechte imago uit het verleden niet kwijt. En met passagiers in economyclass wordt nog nauwelijks winst gemaakt ( zie grafiek: Lage rentabiliteit van Sabena).

Een structureel probleem voor Sabena is de kleine thuismarkt. Daarom worden klanten uit de buurlanden gelokt tegen zwaar afgeprijsde tarieven. Maar waarom zou een Duits zakenreiziger een reis boeken bij Sabena – van bijvoorbeeld Hamburg naar Madrid – als hij daarvoor een ommetje moet maken langs Brussel? Enkel het prijsvoordeel kan voor hem doorslaggevend zijn. Sabena daarentegen moet zijn tickets noodgedwongen goedkoper aan de man brengen én zit met hogere werkingskosten door het verplichte ommetje langs Brussel.

Toch blijft de focus op Europa de enig mogelijke uitweg, vindt secretaris-generaal Patrick du Bois. “Geen enkele andere Europese carrier biedt zoveel bestemmingen in Europa als Sabena. Daarnaast blijven we ons richten op Afrika. In dat continent heeft Sabena een heel sterke merknaam en zijn onze activiteiten rendabel.” De lijn naar Kinshasa is licht winstgevend – de Belgische flag carrier heeft er een monopolie sinds het stopzetten van de lijn van Air France. Ook de lijnen naar Entebbe (Oeganda) en Kigali (Rwanda) zijn winstgevend. Voor verkeer naar andere werelddelen wil Sabena zich hoofdzakelijk beperken tot gemeenschappelijke vluchtakkoorden. Op de Noord-Atlantische route is dat American Airlines.

Luc Huysmans – Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content