VORMING OF MODE ?
Nadat de vormingsorganisatie MCE ontelbare sessies over veranderings- management inrichtte voor anderen, vormt ze nu zichzelf om van productgericht tot klantgericht bedrijf.
Met een grootschalige ‘customer week’ van 27 tot 31 oktober slaat de vormingsorganisatie Management Centre Europe (MCE) het pad in van de fundamentele verandering. Tijdens de ‘customer week’ zal MCE immers de Internet-ondersteunde en interactieve seminaries voor topmanagers introduceren. Het opzet is de tijd te beperken die de manager-cursist buiten zijn eigen onderneming moet spenderen. Internet laat toe de duur van een seminarie op locatie te reduceren van vijf dagen tot drie, zonder dat het interactief karakter van de sessies verloren gaat. De zet is één van de concrete voorbeelden van hoe MCE zich omschakelt van een productgerichte tot een klantgerichte organisatie.
Het in Brussel gevestigde MCE werd in 1961 opgericht als Europese draaischijf van de American Management Association (AMA), een not-for-profit-organisatie die in 1923 het licht zag. “MCE combineert van het begin af aan grote evenementen en conferenties over actuele thema’s met carrièrebegeleiding, seminaries die volledig gericht zijn op de ontwikkeling van managers in de huidige omstandigheden,” schetst marketing & IT-directeur Karel Ameye. Dat gebeurt op Europese schaal : de ruim 13.000 cursisten en deelnemers per jaar komen uit 27 landen (waaronder een goede 10 % zijn standplaats in België heeft). MCE mag dan al een vzw-structuur hebben, in verhouding tot de totale vormingsmarkt met haar duizenden bedrijfjes doet het aan big business. De jaaromzet bedraagt 1,4 miljard frank en wordt gerealiseerd met 115 vaste medewerkers (sprekers niet inbegrepen).
Zachte vaardigheden communicatie, motivatie, gesprekken voeren, leiding geven, werken met teams, mensmanagement enzovoort zijn evergreens in de opleidingsmarkt. “Zij blijven stijgend succes kennen omdat ze van zo’n fundamenteel belang zijn voor de onderneming,” zegt Ameye. De aandacht voor menselijke vaardigheden zou dus niet een van die modeverschijnselen in trainingsland zijn, die met de regelmaat van een klok opduiken en snel weer verdwijnen nadat de volgelingen er veel geld aan spendeerden. Karel Ameye : “Critici zeggen wel eens dat wij in de fashion business zitten en dat wij modes van hieruit kunnen sturen. Hoewel deze visie niet helemaal ongegrond is, wordt ze te extreem gesteld. Je merkt dat er toch heel veel nieuwe theorie, goede principes en concepten bovendrijven op de golven van de trends. Empowerment, bijvoorbeeld, mag je geen mode noemen. Het is een fundamentele beweging van hiërarchische systemen naar democratischer, naar gelijkheid evoluerende systemen. De waarheid ligt ergens in het midden. Ik besef dat sommige verschijnselen weinig waarde hebben, maar toch is er een publiek voor.” Wat ons zeker een klantgerichte analyse lijkt…
KAREL AMEYE (MCE) Via Internet kan de duur van een seminarie op locatie worden gereduceerd van vijf dagen tot drie, zonder dat het interactief karakter van de sessies verloren gaat.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier