Vanheede, X²O Sanitair en Actum Services zijn snelste groeiers in West-Vlaanderen
Met milieubeheerbedrijf Vanheede Environment Group, de winkelketen X²O Sanitair en installatiebedrijf Actum Services zijn de nieuwe Trends Gazellen Ambassadeurs voor de provincie West-Vlaanderen.
De drie ondernemingen haalden het bij respectievelijk de grote, middelgrote en kleine ondernemingen. Als primus inter pares staan zij symbool voor gedreven ondernemerschap.
Behalve deze drie Ambassadeurs beloonden we ook een jonge ondernemer: Smart Sunday is de Starter van het Jaar.
Na de dip van 2008-2009 stabiliseerde de economie zich ietwat in 2010. De mediaan van de rendabiliteit op eigen vermogen van de grote ondernemingen herstelde vrij stevig, van 15,7 naar 17,7 procent.
Ook op de andere parameters doen de 200 Gazellen van deze editie het doorgaans flink beter dan hun collega’s van vorig jaar, al mag worden opgemerkt dat vorig jaar de West-Vlaamse Gazellenbedrijven zwaarder werden getroffen dan in sommige andere provincies.
De nettowinst steeg van 452,4 miljoen euro naar 775,1 miljoen. Tegen een hypothetische vennootschapsbelasting van 33 procent dragen de 200 West-Vlaamse Gazellen een slordige 255,8 miljoen euro belastingen af aan Vadertje Staat. De Gazellen van cuvée 2012 zagen de omzet met 2,9 naar 9,5 miljard euro aandikken, terwijl dat vorig jaar respectievelijk 3,1 en 9 miljard euro was.
Alleen de gecreëerde tewerkstelling blijft achter op die van vorig jaar: 5059 nu, een flink minder dan de 5954 banen die de 200 bedrijven van editie 2011 creëerden. Het uit de lijst verdwijnen van bouwgroep Wienerberger met haar 1025 banen is daar wellicht niet vreemd aan.
De grootste werkgever van de West-Vlaamse Gazellen is het aircobedrijf Daikin Europe. Met 1360 mensen op de loonlijst heeft het een flinke voorsprong op Super Gazelle Ambassadeur TVH Parts (1052), Westvlees (942), Tyco Electr. Belgium EC (680), Proferro (494), Alpro (461), Veurne Snack Foods (459), Marine Harvest Pieters (438), VDL Bus Roeselare (429) en Ardo (371).
Gazellenbedrijven staan symbool voor gedreven ondernemerschap. Zij werden geselecteerd op basis van een analyse van alle bedrijven uit de Trends Top 100.000, waarbij gekeken werd naar de groei van de omzet (brutomarge bij de kleine ondernemingen), het personeelsbestand en de cashflow.
Nieuw is dit jaar dat de titel van Ambassadeur voor drie jaar geldt. Een bedrijf dat twee jaar op rij de ranglijst in een categorie aanvoert, wordt Golden Ambassador.
Daarnaast kozen we ook een Starter van het Jaar. Uit een lijst van bedrijven die maximaal drie boekjaren achter de rug hebben, meer dan één persoon tewerkstellen en een positieve cashflow hebben, kiest een jury van Trends, Trends-Tendances, Bizz, Voka en KBC de winnaar. Daarbij houdt ze rekening met het financiële aspect, innovatie, duurzaamheid en groeimogelijkheden van het bedrijf. In West-Vlaanderen ging die pluim naar Smart Sunday.
Luc Huysmans
Meer informatie vindt u op www.trendsgazellen.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier