VAN GEVECHTSVLIEGER TOT MARKETEER

GEVULDE CARRIERE.

De Oostvlaming Eduard Verhavert heeft leren vechten. Dat werd één van zijn troeven. Na zijn humaniora in Dendermonde stapte hij de luchtmacht in. Hij trok naar de VS voor een officiersopleiding, specializatie “vliegen”. Hij keerde naar Vlaanderen terug als gediplomeerd jachtpilootbommenwerper. Van zijn militair kontrakt van 5 jaar maakte hij er bijna 3 rond in de VS, de rest in Duitsland en België.

In zijn postmilitaire periode keek hij uit naar een loopbaan in de burgerluchtvaart. Verhavert kwam terecht op een lange wachtlijst van Sabena. Maar thuis zitten wachten op een antwoord lag niet in zijn lijn. Via een goede vriend van zijn schoonouders kwam hij in een verkoopfunktie terecht bij Libby, Mc Neill, Libby, later overgenomen door eerst Delmonte en dan Nestlé. In geen tijd stond hij met een verkopersvalies op de stoep in Brussel. Daar ontdekte hij zijn onvervalst verkooptalent. Cum laude slaagde hij er in een volgende opdracht : hij haalde in Antwerpen enkele belangrijke voedingsgroothandels als klant binnen.

Hij belandde dan bij Colruyt, waar men een commercieel direkteur zocht. Jo, de zoon van stichter Frans Colruyt, was juist in de zaak gekomen en moest de vlag overnemen van zijn vader, die kort daarna stierf.

Na 5 jaar vliegen en 5 jaar Libby volgde nu 5 jaar Colruyt, waar hij de opening meemaakte van de eerste supermarkten.

Het volgend station van 5 jaar in zijn marketeersbestaan was de Amerikaanse papier- en verpakkingsproducent Mead, tot aan de overname door het Duffelse Scott.

Dan belandde hij bij de voedingsgigant Mars en schopte het er tot vice-president sales voor Europa. Zijn opdracht : de verkoop- en marketingorganizatie stroomlijnen. “Bij Mars heb ik vijftien jaar uit mijn valies geleefd, ” aldus Verhavert. Voor dit bedrijf heeft hij in Australië mee een fabriek van honde- en kattevoer uit de grond gestampt. Met John Mars schreef hij in de VS de “marketing guidelines” voor de groep op wereldvlak. “John Mars is één van de twee mensen naar wie ik echt opkijk, ” zegt Eduard Verhavert. “De andere is Jo Colruyt, een echte bezieler, een man met charisma. “

Zijn goede kontakten met Mars, waar hij bleef tot 1982-’83, zijn nu goud waard voor Fidra, dat aan de Amerikaanse snoepfabrikant tienduizenden gevelvlaggen in glanspolyester levert. Alleen al in Moskou met zijn 120.000 kiosken een luilekkerland voor al wie vlaggetjes maakt wapperen er, dank zij de relaties van Verhavert, 10.000 Mars- en Snickers-wimpels.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content