Unieke schoonheid

Met de nieuwe 156 koppelt Alfa Romeo het comfort van een luxeberline aan de prestaties van een sportieve coupé.

De mooiste seriewagen die tijdens de recente autosalon van Frankfurt in première werd voorgesteld, is zonder twijfel de Alfa Romeo 156. Met dit model knoopt Alfa opnieuw aan bij de traditie van de bloedmooie Giulia (1962) en de al even knappe Giulietta (1978), die met hun baanbrekend design de wereld veroverden. Dat die twee schoonheden af en toe motorpech hadden, dat het interieur vol parasietgeluiden zat en dat het schakelen verre van soepel verliep, namen de echte Alfa-fanaten er graag bij.

De nieuwkomer heeft daar geen last van : de motoren zijn betrouwbaar, de versnellingsbak doet het uitstekend en er zijn geen hinderlijke bijgeluiden waarneembaar. De 156 levert meer dan behoorlijke prestaties en heeft een voorbeeldige wegligging. Negatief is de bagagekoffer met vrij kleine opening, hoge laaddrempel en geringe inhoud. Maar wie koopt nu een Alfa omwille van de koffer ?

De 156 onderscheidt zich door zijn uniek design dat er zeer elegant en exclusief uitziet. De vloeiende lijn van het koetswerk wordt gekenmerkt door esthetische details die deze nieuwe sportieve berline een uitgesproken persoonlijkheid bezorgen. De 156 is onmiddellijk herkenbaar als een loepzuivere Alfa. Hij valt vooral op door de diep naar beneden duikende neus, waarin het typische radiatorrooster met de driehoek de blikvanger vormt. Ook het design van de achterkant staat borg voor de eigenzinnige look van de nieuwe Alfa-reeks.

Het aanbod omvat zes motorversies, waarvan de 2.0 TS (benzine) en de 2.4 JTD (turbodiesel) ons het meest bekoorden tijdens onze eerste testritten op een gevarieerd maar al te kort parcours. Er zijn vier benzinemotoren : de 1.6 TS ( Twin Spark : twee bougies per cilinder) levert 120 Din pk, de 1.8 TS is goed voor 144 Din pk, de 2.0 TS ontwikkelt 155 Din pk ; de royale en zeer comfortabele 2.5 V6 met 24 kleppen ten slotte, voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, pompt een vermogen van 190 Din pk naar de voorwielen.

De twee dieselversies, 1.9 JTD (105 Din pk) en 2.4 JTD (136 Din pk), worden aangedreven door nieuwe Unijet vier- en vijfcilinders met directe injectie, turbocompressor en warmtewisselaar. De geluidsisolatie is prima en de prestaties zijn zoals men van een Alfa Romeo mag verwachten. Alle uitvoeringen hebben een feilloos weggedrag en kunnen dan ook haarscherp bestuurd worden, zelfs bij topsnelheid. Dit geldt eveneens voor de dieselversies, wat meteen bewijst dat Alfa Romeo met deze nieuwe krachtbronnen op het goede spoor zit. Voor dynamische huisvaders (en -moeders) vormt de nieuwe Alfa-gamma een interessant aanbod met een aantrekkelijk prijskaartje.

PATRICK OP DE BEECK

Alfa Romeo 156 Een uniek design met een uitgesproken persoonlijkheid.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content