Uitgever van Flikken en Barbie: Transposia
Transposia ontwikkelt niet zelf zijn games. “Wij zijn een republisher,” zegt gedelegeerd bestuurder Geert Van Boven (48). Vrij vertaald: bestaande games worden herwerkt voor de Beneluxmarkt, met lokale helden als troefkaart. De firma, gehuisvest in een industriële loft aan de Gentse Zeehaven, heeft een uitgebreide catalogus. Enkele van de bekendste producten zijn Flikken Game – naar de gelijknamige politieserie van de VRT – en Freddi Fish, het sympathieke figuurtje waarmee alles begon. Maar de bekendste licentie is Barbie, het poppetje met mannequinallures van Mattel.
“De markt voor interactieve tekenfilms en games voor kinderen, waar we onze groei aan te danken hebben, stagneert,” zegt Van Boven verrassend. “Bovendien zijn de grote spelers uit de sector niet meer vies van dit marktsegment, terwijl ze er vroeger hun neus voor ophaalden.” Op deze markt is het een komen en gaan van gamesbedrijfjes. “En intussen produceren ze veel rotzooi, die ze massaal dumpen en die de marges onder druk zetten.” Toch is Van Boven gematigd optimistisch. Hij ontwikkelde de voorbije jaren een neus voor potentiële hits. “Maar vandaag kan je geen figuurtje meer van nul opbouwen,” meent Van Boven. “Nu moet je terugvallen op lokale helden, en het liefst nog met fikse ondersteuning van een televisieprogramma.”
Een licentiedeal hapt snel 30 % uit de omzet, terwijl nog eens 40 à 50 % blijft steken in de distributie. Een aanpassing van een bestaand internationaal product kost tussen 30.000 en 40.000 euro, dat is de grootteorde waarin Transposia normaal opereert. Transposia wil zijn actieradius uitbreiden, en niet langer blijven steken in de Benelux. “De groei zit in landen als Turkije, Duitsland en Griekenland.” Voorts bestaan er plannen om Freddi Fish te herlanceren in heel Europa, onder meer via een uitgebreidere merchandising. Eigenaar Atari en licentiehouder Transposia zitten al sinds begin dit jaar rond de tafel om het contract rond te krijgen. “Maar deze zomer moet alles achter de rug zijn.” Tegelijk wil Transposia zich actiever opstellen tegenover de B2B-markt. Van Boven: “Voor Dexia hebben we bijvoorbeeld een game gemaakt dat de jongeren spelenderwijs in de bankwereld inleidde. Daarvan zijn er 40.000 stuks besteld.”
Maar daar heeft Van Boven geld voor nodig. Een eerdere poging om kapitaal op te halen in 2001 mislukte, onder meer door de nasleep van de internetzeepbel. Nu lijken de bestaande aandeelhouders (onder meer Tonny Van Doorslaer en Dominique le Hodey van fotogroep Spector) wel geneigd deze te onderschrijven. Op iets langere termijn behoort een financiële injectie via een Arkivfonds ook tot de mogelijkheden, wat een beetje aansluit bij de schaalgrootte van Transposia. Voor beide opties heeft Van Boven al gesprekken aangeknoopt. Een beslissing verwacht hij na de zomer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier