SIR HENRY. Groen met garantie

Eerder dit jaar verschenen voor het eerst merkplanten op de Europese markt. Alleen de allerbeste produkten van topkwekers krijgen het label Sir Henry.

Er zijn bananen en Chiquita-bananen, sinaasappelen en Berg-sinaasappelen. Zo zijn er nu ook planten en Sir Henry-planten. De merkplant is een nieuw fenomeen op de Europese markt. Sinds mei van dit jaar zijn er in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Zwitserland planten te koop met het merk Sir Henry. Dit Belgische merk bestaat al negen jaar voor meststoffen en potgrond voor kamerplanten ; het wordt gevoerd door de bvba Lirika uit Zoersel.

“Er was nog geen merkplant op de markt, ” zegt Cornelia Bartels van Lirika. “Wij hebben een aantal topkwekers bij elkaar gebracht ; van hun produktie komt alleen het allerbeste op de markt onder de naam Sir Henry. ” Per plantesoort krijgt één kweker de exclusiviteit om het merk Sir Henry te voeren. De handelaars die de planten aankopen, krijgen een garantie van 7 dagen op de plant en 24 uur op de bloeiwijze. Blijkt er binnen die periode iets mis te zijn, dan worden de planten teruggenomen.

Dat is uniek in de plantenbranche, weet Bartels. Deze garantie wordt niet gegeven aan de konsument, maar die kan bij moeilijkheden wel een speciaal telefoonnummer bellen. Op die manier kan men de kwaliteit van de produkten in het oog houden. Komen er over een bepaalde plantesoort verschillende klachten binnen, dan wordt er gereageerd.

KWALITEIT.

In 1993 begon Lirika te werken aan het idee van merkplanten. Cornelia Bartels wijst op de slechte situatie in de tuinbouw, waar velen overstappen van groenten naar andere gewassen zoals sierplanten. “Op den duur leidt dat tot een overaanbod, ” zegt ze. “Als je dan met een merk komt, krijg je een afsplitsing. Je moet je aantallen beschermen. “

Het gaat er ook om de prijzen te stabilizeren. “Wij moeten onze prijs kunnen behouden als de rest van de markt in prijs daalt, ” aldus Bartels die ook zegt dat men nu nog geen hogere prijs kan vragen voor het merk-in-opbouw.

Volgens Rik De Weerdt van Lirika dalen de prijzen jaar na jaar en gaat ook de kwaliteit van het aanbod naar beneden. “Wij hebben de dingen omgedraaid ; we bieden een hogere kwaliteit, zodat we de prijzen kunnen handhaven. ” Momenteel konstateert men al een meerverkoop van planten onder het Sir Henry-merk.

Het voordeel voor de groothandel is dat die nu vrijwel blindelings planten kan inkopen. De zekerheid van het merk spreekt de bloemisten aan, zegt Bartels. De Weerdt voegt er echter aan toe : “De handel zit nooit op een merk te wachten, de konsument wel. Pas als er merkbekendheid is en de produkten vlot verkopen, spreekt een merk de handel aan. “

EXCLUSIVITEIT.

Voor de merknaam zocht men naar een kwaliteitsconnotatie. “Sir Henry” klinkt Engels en doet denken aan de Engelse tuinen. Cornelia Bartels : “Het is belangrijk dat achter het merk een figuur staat die herkenbaar is voor de konsument. Op plantenbeurzen laten we dan ook een ‘echte’ Sir Henry rondwandelen. En we zouden graag meewerken aan een tv-programma over planten, waarin Sir Henry eveneens kan figureren. “

Vooralsnog wil men niet te veel ruchtbaarheid aan het merk geven op konsumentenniveau. “We moeten eerst in de handel zitten, ” zegt Bartels. “Naar aanleiding van onze reklame in Le Soir en Het Laatste Nieuws krijgen we reakties van konsumenten, die willen weten waar ze Sir Henry-planten kunnen kopen. We zijn nu bezig met een bestand op te zetten van bloemenwinkels. “

De zaken lopen vooral goed buiten België ; in het buitenland werkt men met alle groothandelaars. “Er bestaat zoiets als marktvrijheid, ” aldus Cornelia Bartels. “De vraag is of je aan bepaalde groothandelaars exclusiviteit moet geven maar dan sluit je een deel van je markt af. In België zullen we waarschijnlijk wel met exclusiviteiten moeten werken : men wil hier wel een merk voeren, op voorwaarde dat men de enige is. “

PROMOTIE.

Met Sir Henry is Lirika wel aktief in de media, maar niet via traditionele advertenties. Als kranten of tijdschriften een wedstrijd organizeren, biedt Lirika planten aan als prijs. Het Laatste Nieuws heeft een wekelijkse plantenpagina, die mede door Lirika ingevuld wordt en waar ook het logo van Sir Henry prominent aanwezig is. Voor tv-aktiviteiten stelt men planten beschikbaar als achtergrond, in ruil voor het noemen van de merknaam ; de logo’s (die door de kwekers aangebracht worden) blijven aan de produkten hangen.

Men zal de promotie-aktiviteiten opvoeren naarmate er meer planten verkocht worden. Een deel van de opbrengsten uit de verkoop wordt gereserveerd voor reklame. De bloemisten krijgen ook het nodige reklamemateriaal voor de verkooppunten : er is een affiche met het logo van Sir Henry en de slogan “Better Plants”, de winkels hebben vlaggen met het logo gekregen. Bij Lirika weet men dat bepaalde bloemisten een deel van hun zaak apart inrichten voor Sir Henry.

Belangrijk voor de konsument is de Sir Henry Plant Phone, op het nummer (03) 311.51.50. Daar kan men terecht voor alle vragen over planten, zelfs al zijn die niet van Sir Henry. De hoorn wordt opgenomen door mensen van vlees en bloed, niet door een voice-computer.

Waarom die telefoon ? “Als je de mensen niets te bieden hebt, kan je ook niet verlangen dat ze je merk kopen, ” zegt Cornelia Bartels. “Wij gaan er nog altijd van uit dat je de klanten goed moet behandelen. “

A.V.P.

CORNELIA BARTELS EN RIK DE WEERDT (LIRIKA) Dankzij hogere kwaliteit de prijzen handhaven als de rest van de markt in prijs daalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content