Schotse ruit onstuitbaar

In Europa zweert het merk McGregor bij een mengeling van stijlen voor een vrijetijdsmode met klasse. Met een vooral Schots en Noord-Amerikaans geïnspireerde mode mikt McGregor op een hoofdzakelijk mannelijk publiek. De stoffen en kleuren blijven tamelijk klassiek, terwijl de look tegelijk sportief en gekleed is. Resultaat: alle stukken zijn vlot combineerbaar.

De McGregor Fashion Group, sinds de lente van 1999 genoteerd op de beurs van Amsterdam, wil zijn eigen winkelketen over vijf jaar uitbreiden van 32 verkooppunten (waaronder vier in België) naar tachtig tot honderd adressen. McGregor is ook als Shop in the Shop aanwezig in grote winkels en in zo’n 1250 multimerkenwinkels in zeventien landen in Europa en het Nabije Oosten. Een omzet van 1,3 miljard frank in 1999, een bedrijfsresultaat van 128 miljoen en een netto winst van 73 miljoen: aan ambities ontbreekt het de groep alvast niet. De Europese groep pakte de zaken meteen groots aan bij haar oprichting in 1993, nadat de McGregor-rechten van Samsonite waren overgekocht.

Ontwerp, aankoop, marketing, distributie en verkoop in de hogere segmenten van de mannenmodemarkt: dat zijn de missies die McGregor vooropstelde voor Europa. Die kleding wordt ontworpen en ontwikkeld in de prestigieuze, Nederlandse vestiging Landgoed Bloemenheuvel (1845) in Driebergen-Rijsenberg (met een schitterend golfterrein). De ontwerpen worden daarna door derden vervaardigd in een vijftiental landen. Dankzij deze strategie blijft de loonlijst beperkt tot zo’n 200 werknemers.

McGregor werkt ook aan een dameslijn, maar dat is allesbehalve een prioriteit voor de groep. Evenmin als de twee hemdenmerken King en Diamaggio of het merk voor kinderen en jongedames Lapagayo, dat pas werd overgenomen. Die producten zijn trouwens niet te koop in de boetieks van het merk die een ondubbelzinnige identiteit wil handhaven met een eenvoudig imago.

De creaties verschillen van seizoen tot seizoen en sluiten aan op de trends van het moment. Los van die trends, brengt McGregor keer op keer zijn Club-lijn, een lijn die is geïnspireerd op het obligate ruitjesmotief en dito ribfluweel die nog steeds hun bijdrage leveren in het hedendaagse modebeeld.

De roots van het McGregor-verhaal gaan terug tot het begin van de vorige eeuw. David Doniger Sr, naar eigen zeggen een rechtstreekse afstammeling van de Schotse McGregor-clan, bracht toen immers zijn Schotse bedrijf over naar de Verenigde Staten. De Amerikaanse droom ging echter niet meteen in vervulling. Pas in 1921 stortten de New Yorkers zich letterlijk op de McGregor Sportswear, een collectie die Doniger voor het eerst in de modewereld lanceerde onder het concept Coordinated Sportswear. Alle stukken van de collectie volgden dezelfde lijnen en konden probleemloos met elkaar gecombineerd worden. En meteen introduceerde Doniger de Schotse ruit voor de allereerste keer in het modebeeld.

De – zogenaamde – rechtstreekse afstammeling van de McGregor-clan (niemand zocht ooit naar bewijzen) adopteerde niet alleen de naam, maar meteen ook het prestigieuze verleden van een voorname Keltische familie die vandaag nog steeds het devies Rioghal mo Dream (koninklijk is mijn stam) in het vaandel voert.

De legende wil dat de stichter van de clan, Gregor McGregor, de broer was van een Schotse koning, Kenneth MacAlpen, die de Picten en Schotten verenigde tijdens zijn heerschappij van 843 en 859.

Doorheen alle woelige tijden die Schotland daarna heeft doorgemaakt, wisten de McGregors hun vroegere reputatie hoog te houden. Naar verluidt waren zij de eersten die een cape in Schotse ruit weefden. Dit motief zou door de industriële revolutie en dankzij zijn impact op de textielwereld uitgroeien tot een wijd verspreid symbool voor de Schotse natie.

In 1993 kocht de Nederlandse groep Emergo Fashions (ondertussen omgedoopt tot McGregor Fashion Group) de Europese activiteiten van het Amerikaanse McGregor Doniger Corp die sinds 1961 onder licentie werden beheerd door het Zwitserse Fehlman AG.

Tegen het eind van de jaren zeventig had het McGregor-succes een flinke knauw gekregen op het oude continent, maar in Europa blijken jongdenkende zakenmannen tegenwoordig opnieuw gecharmeerd door het merk.

De McGregor-lijn biedt vandaag een compleet assortiment voor de man, zowel in een chic als casual register. Een eventuele diversificatie wordt niet uitgesloten; de groep denkt met name aan een cosmeticalijn, een kledinglijn voor kinderen enzovoort.

Volgens Kees Van Muiswinkel, Marketing Manager, zijn de McGregor-boetieks een hoeksteen voor de toekomst van het merk en vooral dan het rechtstreekse contact met de consument. Dat contact levert een reeks gegevens op die de marketingafdeling kan verwerken in zijn toekomstplannen. Terwijl de zeven Nederlandse dames van het ontwerpbureau (gemiddelde leeftijd: 25 jaar) hun creaties op de smaak van de cliënteel kunnen afstemmen. En niet alleen wat betreft lijnen en kleuren; ze kunnen ook rekening houden met, bijvoorbeeld, de meest gevraagde maten. Die maten reiken vandaag van 46 tot 62, zonder extra kosten voor de grotere maten.

In aansluiting op de facelift van het boetiekconcept werden ook de McGregor-logo’s aangepast aan de smaken van vandaag.

“De naam McGregor verwijst op zich al naar Schotland, een land van tradities. Omdat we onze blik echter ook op de toekomst gericht houden, vervingen we het opschrift Original Sportswear since 1921 door Established New York 1921, een verwijzing naar de Verenigde Staten die een andere dynamiek op gang brengt. Vandaag pakt McGregor dus uit met een New Tradition. Onze nieuwe marketing- en designtactiek richt zich nog steeds tot de zakenman van 50-plus die graag klassieke en tegelijk moderne kleding draagt, terwijl we zo eveneens een jongere categorie potentiële klanten aanspreken,” merkt Van Muiswinkel op.

Amerikaanse rechten

Het merk McGregor bestaat ook in de Verenigde Staten, maar noch de Europeanen, noch de Amerikanen mogen hun producten buiten hun zone exporteren. Van Muiswinkel verklapt ons dat zijn groep een optie heeft genomen om de rechten in de Verenigde Staten op te kopen. Wat uiteraard een enorme potentiële markt vertegenwoordigt. Het merk bestaat trouwens ook in Japan (dat producten voor zijn eigen markt produceert), in Zuidoost-Azië en in China.

Export Manager Mike van Snek meent dat de Oost-Europese landen momenteel een belangrijke markt vormen voor McGregor, “want de concurrentie in onze niche is daar nog niét aanwezig.” Daarnaast spelen deze landen, en vooral Polen, een belangrijke rol voor McGregors productie.

De belangrijkste landen zijn momenteel (in volgorde): Nederland, België, Frankrijk, Zwitserland en Italië. In deze landen is het merk ook het best bekend.

Op de tweede grootste markt van McGregor, België, zouden dit jaar nog twee tot vier nieuwe vestigingen van het merk hun deuren openen, naast enkele nieuwe Shops in the Shop.

serge vanmaercke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content