Roland Garros is big business

Dit weekend weet u wie Roland Garros wint. Het tennistoernooi haalt zijn inkomsten uit sponsoring, vip-packages, merchandising en entreegelden, maar vooral uit televisierechten.
170 zenders
In 2012 haalde Roland Garros een omzet van bijna 160 miljoen euro, ongeveer 5 procent meer dan in 2011. Het leeuwendeel van zijn inkomsten puurt het Franse grandslamtoernooi uit de televisierechten, die aan 170 zenders over de hele wereld worden verkocht en zowat 50 miljoen euro opleveren.
De sponsors
Roland Garros heeft trouwe sponsors zoals Perrier, Lacoste, IBM, Peugeot en Emirates. De officiële partners tellen minstens 3 miljoen euro neer. BNP Paribas, dat zich de enige officiële peter van het toernooi mag noemen, legt nog meer op tafel. In totaal zorgen de sponsors voor meer dan 33 miljoen euro aan inkomsten.
Zichtbaarheid voor BNP Paribas
BNP Paribas financiert het toernooi al veertig jaar. De sponsoringactiviteiten van de bank, die deel uitmaken van haar totale marketingstrategie, draaien grotendeels rond tennis. Per jaar besteedt BNP Paribas 30 miljoen euro aan die sport, waarvan een derde in Frankrijk. Op Roland Garros is het merk alomtegenwoordig. In 2011 verscheen het logo van BNP Paribas per minuut uitzending maar liefst dertig seconden op televisie. Volgens de bank komt dat overeen met 675.362 reclamespots.
De vips
Public relations en vip-packages brengen voor de organisatie 30 miljoen euro in het laatje. Heel wat bedrijven reserveren zitjes of loges voor hun partners, klanten en relaties.
De merchandising
T-shirts, petjes, sleutelhangers, ballen: er is keuze zat voor toeschouwers die zich een souvenir van hun bezoek aan het toernooi willen aanschaffen. Naar verluidt worden er jaarlijks ruim 300.000 gadgets met het logo (en het jaartal) van het toernooi verkocht.
De kassa
Vorig jaar zakten 450.000 bezoekers tijdens de drie weken van het toernooi af naar het complex aan de Parijse Porte d’Auteuil, om er de wedstrijden te volgen. Die entreegelden brengen net geen 20 procent van de inkomsten van het toernooi op.
Christophe Charlot
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier