Met noodhulp naar de beurs

In een grote hangar van Reibel in Brussel staan tientallen Toyota Land Cruisers en Renault-vrachtwagens met het logo van het Rode Kruis vertrekklaar. Reibel beheert de permanente voorraad van zo’n 500 wagens van het Rode Kruis en ook een vijftigtal van Artsen Zonder Grenzen in België. Direct na de aardbeving in Pakistan vertrokken vier Toyota’s naar het rampgebied, en nog twintig in de dagen erna.

“Er wordt hier dag en nacht gewerkt om de voertuigen terreinklaar te maken, zoals het monteren van telecommunicatiemateriaal en identificatiekits,” zegt Giovanni Esposito, de topman van Reibel.

De humanitaire afdeling van Reibel is goed voor 30 % van de jaaromzet van 3 à 6 miljoen euro. Esposito is voor 99 % eigenaar van de holding International Procurement Services boven Reibel. Als de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen het licht op groen zet, gaat Reibel in de loop van november naar de Vrije Markt van Euronext Brussel.

“De beursnotering is belangrijk voor Belpower, onze nieuwste afdeling hernieuwbare energie. Nu draait Belpower nog een verwaarloosbare omzet, maar er zitten heel wat binnen- en buitenlandse projecten in de pijplijn,” vertelt Esposito. Vóór de beursgang mag hij daar niet méér over zeggen. Belpower ligt in het verlengde van de noodhulp: in de showroom zien we kookstellen op zonne-energie, kleine windmolens en zonnepanelen. Belpower heeft de exclusieve vertegenwoordiging voor België van Solarwatt, de grootste Duitse producent van fotovoltaïsche zonnepanelen en -systemen. Esposito: “Met Belpower willen we een producent worden van groene stroom in binnen- en buitenland. Om die expansie te financieren, gaan we 500.000 euro ophalen door een kapitaalverhoging van 10 tot 15 % van de aandelen van Reibel.”

Een andere complementaire afdeling van de noodhulp zal ook worden uitgebouwd: de verhuur aan hulporganisaties, oliebedrijven en anderen van helikopters van het type Mi-26 T. Dat zijn momenteel de grootste helikopters voor vrachtvervoer in de wereld. Daarvoor sloot Reibel exclusieve samenwerkingsovereenkomsten met Rostvertol, de Russische bouwer van de Mi-26 T. “Geen financiële joint venture,” benadrukt Esposito. Reibel kocht zelf één toestel.

Volgens Giovanni Esposito was Reibel in 1986 een van de eerste privé-bedrijven die hun diensten aanboden aan hulporganisaties. “Dat lag ook in het verlengde van onze hoofdactiviteit: logistiek, van transportanalyse, stockage, administratieve opvolging tot verhuur van containers en ons speciale departement crosstrade. Dat is de directe verscheping van goederen van het ene continent naar het andere.”

Als klein en flexibel dienstenbedrijf met vijftien werknemers beschikt Reibel over een wereldwijd netwerk van lokale onderaannemers en vertegenwoordigers. “Via die steunpunten kunnen we hulporganisaties en NGO’s snel en efficiënt helpen. Op basis van jarenlange eigen ervaring, lokale expeditieverenigingen of via de wereldorganisatie Fiata selecteren we onze partners op het terrein,” aldus Esposito.

En die partners zorgen ervoor dat de hulpgoederen in hotspots, waar douane en bestaande structuren overbelast worden door grote volumes inkomende goederen of gewoon gebrekkig functioneren, toch veilig ter plekke arriveren. “Dat vergt diplomatie. Je moet weten hoe je in zulke situaties moet verkrijgen dat gemaakte afspraken ook nageleefd worden,” antwoordt Esposito resoluut. “De Verenigde Naties vragen bijvoorbeeld dat de hulpgoederen ingeklaard binnen de termijn ter plaatse aankomen. Hoe, is hun probleem niet, maar onze mensen zorgen ervoor.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content