MEDISCHE WERELD IN BEELD

Vier divisies.

John Glass rapporteert dezer dagen graag aan zijn raad van bestuur. De Canadees werkte achttien jaar lang voor Kodak. In 1993 stapte hij over naar Agfa Canada, in 1995 naar Agfa USA. In 1999 werd hij algemeen directeur van Agfa Medical Imaging. Dat maakte hem verantwoordelijk voor de medische beeldvorming binnen Agfa, een metier dat thuishoort bij de divisie Technical Imaging en er voor 83% van de omzet zorgt. De cijfers van Glass zorgen nu al voor de helft van het resultaat van Agfa. Zijn tak heeft ook de beste brutomarge (17% op de omzet) en de sterkste groei. Dat is niet alleen het gevolg van overnames, maar ook van een intern groei van bijna 20%.

De tak medische beeldvorming is opgebouwd rond vier divisies: klassieke medische filmbusiness, printing systemen, computedradiology, en medische softwaresystemen. Glass: “We hebben een double-digit groei in drie van deze vier segmenten. Ons marktaandeel schommelt gemiddeld tussen de 25 à 30%. Globaal gezien is een markt van 200 tot 250 miljard frank ons speelterrein.”

De markt van de klassieke medische filmbusiness (de klassieke röntgenfoto bijvoorbeeld) is nog altijd goed voor bijna de helft van omzet van Agfa in de medische markt en groeit jaarlijks nog met 4%. “Dat is goed nieuws,” zegt Glass. “De stijgende uitgaven voor gezondheidszorg en een verouderende bevolking voeden ook de vraag naar klassieke medische beelden. Op dit vlak is Agfa nummer één in de VS en Europa en globaal de nummer twee na Kodak. Japan maakt voor Kodak het verschil.” Wil Agfa wat doen aan de dominantie van Kodak in Japan? Een brede grijns van Glass: “We werken eraan, maar zoals u weet is Japan een moeilijke markt.”

De printing- of de hard-copy-markt (het afdrukken van de medische beelden) groeit bij Agfa met meer dan 10%. In deze markt zet zich een trend door om van natte naar droge beelden (beelden die niet langer ontwikkeld worden met behulp van chemicaliën) over te schakelen. Agfa is in printing de nummer twee wereldwijd en dit na Kodak, maar zegt Glass: “We zijn de nummer één wat betreft de bestellingen voor nieuwe uitrusting in vele landen. Op termijn kunnen we Kodak van de troon stoten.”

Dan is er computed radiology of het maken van digitale in plaats van klassieke medische beelden. De markt voor digitale radiologie is straks even groot als die voor klassieke radiologie. Het leuke aan digitale beelden is bijvoorbeeld dat verschillende foto’s aan elkaar gepuzzeld kunnen worden alsof het één foto van het geheel wordt. In dit segment is de groei voor Agfa 20% per jaar. Glass: “We zijn in 1993 met digitale beelden begonnen en we veroverden sindsdien gestaag marktaandeel. We zijn nu nummer twee na Fuji.”

Last but not least: medische (beeld-)software. Het is een markt waar driehonderd bedrijven elkaar beconcurreren. “Toch zijn we hier de leading company, zeker voor de grote geïntegreerde systemen voor één of meer ziekenhuizen,” maakt Glass zich sterk. Die software moet ervoor zorgen dat beelden vlot doorheen een ziekenhuis, tussen ziekenhuizen of zelfs tot bij de huisartsen kunnen flitsen. Agfa ontwikkelde hiervoor het PACS (Picture Arrival Communications Systems). Competitie is er vooral van General Electric Medical en van Siemens. De vraag naar deze systemen stijgt omdat de gezondheidsbranche steeds hogere eisen stelt inzake de snelheid waarmee diagnoses kunnen worden gemaakt en verspreid. De trend is dat de topziekenhuizen als eerste dergelijke systemen installeren en dat de anderen volgen om niet achter te blijven. Agfa leverde wereldwijd al 400 systemen.

John Glass: “We kunnen in deze markt naar het wereldleiderschap dingen omdat we in onze systemen de verschillende industriestandaarden integreren. We staat dichter bij plug & play dan onze concurrenten. De competitie volgt nu, maar onze tienjarige ervaring in medische netwerken geeft ons een voorsprong.” Met de volledige overname van Quadrat wil Agfa een nieuwe stap vooruit zetten. Quadrat is gespecialiseerd in software voor radiologie-informatiesystemen.

Agfa werpt zich dus volop op de e-health business. E-health beweegt zich op drie terreinen: content, connectivity en e-commerce. Glass: “We houden ons bezig met content (het maken van de beelden) en connectivity (het laten rondreizen van medische gegevens tussen ziekenhuizen en artsen). E-commerce is niet ons ding, want dat heeft op zich niks met beeldentechnologie te maken.”

Glass gelooft dat informatietechnologie de gezondheidsfactuur voor de overheid drastisch kan verlagen. Een röntgenfoto wordt nu bijvoorbeeld in vele landen nog twee of drie keer genomen. John Glass: “De overgang van klassieke radiologie naar digitale softwaresysteem kan de kosten verminderen met een een factor 10 tot 30. Het aantal patiëntdagen wordt immers lager en er moeten minder tests worden gedaan. In deze rekensom is de kost van de investering in een softwaresysteem niet meegerekend maar die kost kan alleen al op basis van de tastbare besparingen terugverdiend worden.”

Roeland Byl – Daan Killemaes

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content