Loon belangrijkste motivatie bij jobkeuze

Loon staat aan de absolute top als motivatie om mensen te doen veranderen van job. Uit een onderzoek van de rekruteringsspecialist Monster en de Universiteit Antwerpen blijkt dat voor 42,92 procent van de werknemers een beter loon de voornaamste reden is om te veranderen van werk. Bijna de helft (49,27 %) geeft aan het loon een reden is om voor hetzelfde bedrijf te blijven werken. Andere motivaties zoals woon-werkafstand, flexibele uren of lagere werkdruk halen gemiddeld elk elf procent.

Bernard Hensmans, manager van Monster België: “Hoewel de perceptie groeit dat meer en meer zachte factoren werknemers over de streep trekken, zien we in de praktijk dat de harde criteria toch nog de doorslag geven. Werkgevers moeten in de eerste plaats hun loonbeleid optimaliseren en kunnen dan pas het verschil maken met andere niet-financiële beloningselementen.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat Belgen trouwe werknemers zijn: 57,5 procent van de respondenten bekijkt amper vacatures en solliciteert niet. Ze staan weliswaar open voor een nieuwe job, maar gaan niet proactief op zoek. 37,3 procent vormt de groep van de twijfelaars. Dat zijn werknemers die geregeld vacatures bekijken maar niet solliciteren. Deze groep wordt aangevuld door werknemers die niet expliciet op zoek zijn naar een andere baan maar toch heel af en toe solliciteren voor een andere functie.

5,2 procent van de respondenten valt in de categorie switchers en solliciteert zeer regelmatig. Zij zijn opvallend meer op zoek naar promotiekansen en doorgroeimogelijkheden dan andere werknemers, zo blijkt uit het onderzoek. Het bieden van carrièremogelijkheden is essentieel om dit type in het bedrijf te houden.

“Onze oorspronkelijke doelstelling was om met dit onderzoek niet alleen de motivaties van werknemers in België in kaart te brengen, maar ook bedrijven te doen nadenken over hoe ze hun personeel langer in dienst kunnen houden en nieuwe mensen kunnen aanwerven”, zegt de topman van Monster. “Bij het aanwerven van een werknemer is het belangrijk om te zeggen waar je bedrijf werkelijk voor staat en welke mogelijkheden je bedrijf kan bieden.” Volgens Hensmans geen overbodige luxe, ook niet met een vertragende economie. Het Monster-UA-onderzoek werd weliswaar afgenomen voor het uitbreken van de financiële crisis, maar de topman van Monster beschikt over cijfers die aantonen dat, zeker voor hogere en technische profielen, er een overschot aan vacatures blijft bestaan. Voor veel vacatures dient zich tegenwoordig slechts één kandidaat aan. Hensmans: “Sommige grote bedrijven lokken al nieuwe werknemers door nu al in het voorlaatste jaar van het hoger onderwijs aan prospectie te doen.”

A.M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content