Lokeren speelt in Chinese truitjes

Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

De Vlaamse kledingfabrikant Jartazi gaat de nieuwe uitrusting van Sporting Lokeren maken en warmt zich op om de internationale sportmarkt te veroveren.

L okeren, Visé, Denderhoutem… Het zijn slechts enkele van de honderden Belgische voetbalclubs die wekelijks het veld opdraven in de stijlvolle tenues, shirts, parka’s en trainingspakken van sportkledingfabrikant Jartazi. En als het aan zaakvoerder Patrick Stallaert ligt, komen daar binnenkort nog enkele ronkende namen bij. Hij is momenteel druk aan het onderhandelen met eersteklasseclubs in Frankrijk, Oostenrijk en zelfs Duitsland. Het exponentieel uitdijende bedrijf uit Hamme – dat vorig jaar een omzet draaide van ruim 6 miljoen euro – blaakt van de ambitie.

Nochtans begon Stallaert – die als amateur en verstokt liefhebber het voetbalwereldje donders goed kent – zijn veroveringstocht op de sporttextielmarkt zeer bescheiden. Begin jaren negentig kwam hij bijna bij toeval in contact met een verkoopagent die trainingspakken importeerde uit China en ze verkocht in Scandinavië. Hij deed Stallaert het voorstel de Belgische markt voor eigen rekening te nemen. “In het begin liep ik de kleinere clubs af om die trainingspakken aan de man te brengen,” legt Stallaert uit. “En ik moet zeggen, dat verliep verbazend makkelijk. Toen de man die me het textielwereldje had binnengeloodst failliet ging, heb ik niet lang nagedacht. Ik nam zijn productieatelier in China over en bouwde het uit tot een goed lopende onderneming met 600 werknemers. Onze Belgische vestiging in Hamme is niks meer dan een distributiecentrum.”

De sportkleding van Jartazi komt met andere woorden rechtstreeks van het atelier in China bij de klanten terecht. “We leveren tegen lagere prijzen dan de concurrenten omdat we de tussenschakel overslaan. Dat komt de clubs goed uit, want hun budgetten slinken.”

De producten van Jartazi – dat trouwens ook levert aan ketens als Decathlon, Auchan en Intersport, en zelfs producten maakt voor andere sportmerken – zijn in België niet in de reguliere sportzaak te koop. “Niet nodig,” stelt Stallaert zelfverzekerd. “Tenslotte vind je onze producten al in de meeste Europese landen. Vooral in Frankrijk staan we sterk.”

Dave Mestdach

“We leveren tegen lagere prijzen dan de concurrenten omdat we de tussenschakel overslaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content