Kawasaki ZR7 en ZX12R
Om te kiezen tussen deze twee motoren moet u een beroep doen op uw rede, uw hart en uw portefeuille.
De ZR7 is een naakte motor met een 738 cc luchtgekoelde viercilinder in lijn (twee kleppen per cilinder) en een modeste 76 pk. Afgelopen jaar stond de ZR7 voor 269.000 frank in de prijslijst. De ZX12R is het topmodel van het Japanse merk. Dat mag ook wel voor 550.000 frank. De viercilinder in lijn heeft vier kleppen per cilinder en waterkoeling. Met 180 pk is hij de meest potente sportmotor op de markt. Deze motor haalt ruim 300 kilometer per uur. Een vergelijking.
Van de ZR7 moet u geen topprestaties verwachten. Het geringe vermogen en de twee kleppen per cilinder maken er geen racer van. Deze motor – met fraaie, sobere lijnen – heeft veeleer een toerkarakter. We verwachtten eigenlijk veel van die machine: een ontspannen zit en door het lagere gewicht (202 kilogram) een kwikzilverachtig weggedrag. De eerste indruk was niet echt positief. Ja, de zit is goed, maar de motor geeft de indruk dat hij niet in de bocht wil. Een bezoek aan de importeur biedt geen oplossing.
Een rit mét passagier levert plots een veel betere motor op. Daarom dat we de voorspanning van de achtervering wat strakker gezet hebben. Daarna was de ZR7 veel makkelijker te rijden en in de bocht te krijgen. Het (onstabiele) gevoel dat de motor zelf zijn weg zoekt, was weg. We hebben er daarna veel meer plezier aan beleefd.
Zeker op kleine wegen is het lagere pk-gehalte geen probleem. De pk-prijs-plezier-verhouding was goed.
De ZX12R biedt een andere ervaring. Dit is Kawasaki’s wapen in de strijd om de snelste en meest vermogende motor. De ZX12R haalt op de snelweg bij 5000 toeren per minuut gezapig 150 km/uur. U kan zonder problemen tot 11.000 toeren per minuut gaan (goed voor ruim 300 km/uur). In ons land kan u echter alleen op een circuit het uiterste uit de machine halen. De ZX12R trekt enorm snel op. Toch gaat de motor niet met de chauffeur aan de haal. Op kleine bochtige wegen rijdt hij snel en precies. Dat ligt onder meer aan de plaatsing van de benzinetank (onder het zadel), waardoor het zwaartepunt lager ligt. Waar vroeger de tank zat, zit nu een dummy-exemplaar dat de enorme luchthapper verbergt. Het geringe gewicht (210 kilogram) zorgt ook voor een makkelijk weggedrag.
Welke motor is het leukst: ZR7 of ZX12R? Het hart zegt ZX12R. Die levert een waauw-ervaring. Maar de rede (en een stuk het hart) zeggen ZR7. Niet zo extreem, u zit wel in de wind, maar u kan veel meer van de mogelijkheden gebruiken in België. Uw portefeuille zal mee de keuze bepalen. De ZR7 is de helft goedkoper…
ad van poppel
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier