Hoe langer de files, hoe beter
De files maken van de rit naar het werk een ware calvarietocht. De fiets is meestal geen alternatief, de motor wél. Dat zag ook het bedrijf Ekolight, dat de fiets aan de kant zette en zich in de wereld van de bikers stortte.
Flexibiliteit is troef in deze tijden. Daar is soms wat moed voor nodig, maar het kan behoorlijk wat opbrengen. Neem nu de firma Ekolight, die automatische fietsverlichting maakte. Tot ze vijf jaar geleden in contact kwam met een fabrikant van motorkledij uit het Verre Oosten. Hij geloofde in België als afzetmarkt, en wist ook Ekolight voor zijn plannen warm te maken. Voor het bedrijf het goed besefte, had het er een dochteronderneming bij. In 1999 verkocht Ekolight haar wereldpatenten van fietsverlichting en de fabriek aan een Nederlands-Franse holding. Ekolight trok de zeemvelbroek uit en het leren pak aan, en werd Eko Motorwear Fashion. Van dan af zou het zich alleen nog op motorkledij concentreren.
En het lukte. Binnen de vijf jaar steeg de omzet van 2 miljoen naar 45 miljoen frank. 900 vierkante meter van de voormalige fabrieksruimte is door de showroom ingepalmd.
Zaakvoerder Fabrice Vyvey (28) noemt het succes ‘een uit de hand gelopen probeersel’. Want zijn rechterhand Gerda Livens en hij hadden die groei nooit durven te voorspellen. Inspelen op de behoeften van de klant en een aanvaardbare prijs staan bovenaan hun prioriteitenlijstje. Om die prijzen te drukken, grepen ze naar een intussen klassieke methode: ze openden een atelier in Pakistan. De loonkosten in België zijn hen te hoog.
Ook de veranderingen binnen het motorsegment hebben een invloed op de stijgende verkoop gehad. Het aantal motorrijders is de jongste jaren aanzienlijk gestegen. Steeds meer mensen proberen met een motor de files te vermijden, en dat het hele jaar door. De vraag naar degelijke kledij voor alle seizoenen is dan ook toegenomen.
Een nieuwe trend is dat veel vijftigplussers een motor aanschaffen. Ze kopen, nu de kinderen het huis uit zijn, eindelijk hun oude droom. “Die vijftigers zijn trouwens een heel aangename cliënteel,” zeggen de zaakvoerders. “Ze willen een motoruitrusting met zoveel mogelijk toeters en bellen, en dat mag al wat kosten.”
Ook het imago van de motorrijders is de jongste jaren veranderd. Het ruige heeft plaatsgemaakt voor een sportief karakter. Vyvey: “Dat heeft natuurlijk zijn weerslag op het kledij-assortiment. De tijd dat één model enkele jaren meeging, is voorbij. De collectie is heel seizoens- en modegebonden geworden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier