Facebook vs. Trump

Stijn Fockedey, redacteur

ONDER DRUK VAN mondige consumenten en mensenrechtenorganisaties zetten grote adverteerders zoals Coca-Cola, Unilever en Starbucks hun reclamecampagnes tijdelijk stop op Facebook. De boycot treft ook andere sociale netwerken, maar Facebook loopt het meest in het vizier. Financieel is de schade voorlopig beperkt, het risico is vooral politiek. De racistische berichten die sinds de Black Lives Matter-protesten tegen politiegeweld voor spanningen zorgen, waren slechts de druppel die de emmer deed overlopen. Al bijna vier jaar blijkt dat Facebook niet of te laat ingrijpt tegen haat op zijn platform of tegen andere uitlatingen die mensen in gevaar kunnen brengen.

Facebook zal enkel nog geld krijgen als het harder optreedt tegen onlinehaat.

De grote adverteerders stellen CEO Mark Zuckerberg voor de keuze die hij al jaren ontwijkt. Facebook krijgt hun geld enkel nog als het harder optreedt tegen onlinehaat. Net als andere internetbedrijven stopt Facebook zich weg achter de verdediging dat het niet meer is dan een platform en zich zo neutraal mogelijk opstelt om de vrijheid van meningsuiting en het recht op informatie te garanderen.

De Amerikaanse president Donald Trump en zijn aanhangers beschuldigen Facebook en andere techgiganten ervan hen dood te zwijgen. Dat is nogal lachwekkend, gezien de enorme populariteit van radicaal-rechtse en extreemrechtse pagina’s op Facebook en het feit dat Facebook Trump en andere Republikeinse politici actief adviseert over hun onlinemarketing. Maar nu Facebook harder zal optreden tegen propaganda die bevolkingsgroepen viseert, zullen Trump en anderen wellicht nog meer de confrontatie opzoeken. Trump kan straks wel bewijzen dat hij gecensureerd wordt, al mogen Facebook en andere sociale media dat doen als privébedrijf. Alleen kan Trump zijn aanhangers ophitsen tegen big tech en desnoods zelfs een mededingingsonderzoek bevelen dat Facebook kan opbreken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content