Een portaal in tien minuten
Maak geen website voor uw klanten, maak meteen een portaal, adviseert gedelegeerd bestuurder Rudi Van Belleghem ePortal.it. En als goed zakenman levert hij natuurlijk ook de oplossing.
AI Company, de holding van Rudi Van Belleghem en het Baekeland-fonds van de Universiteit Gent, zet na Infogenomics en Astrum Benelux een derde bedrijf op: ePortal.it, een partnership met de Amerikaanse portaalproducent intranets.com.
Als bedrijf is intranets.com een spin-off van de Californische idealabs! incubator van Bill Gross, een privé-maatschappij die recent een miljard dollar ophaalde en in april een aanvraag voor een beursnotering indiende. Als dienst biedt intranets.com een “gebruiksvriendelijke, eenvoudige manier voor organisaties om te communiceren via het internet”, aldus chief executive officerSteve Crummey, bij de lancering eind augustus.
Zijn aanbod past in elk geval mooi in de trend – nou ja – naar “application service providers”, firma’s die sleutel-op-de-deur toepassingen ter beschikking stellen via een serverfarm op het internet. U hoeft uw kantoortoepassing niet meer op uw pc te hebben, u surft er met uw browser naartoe.
“Wat we eigenlijk doen, is het potentieel verkopen om eenvoudig communities op te starten,” zegt Rudi Van Belleghem (35). Hij toont hoe u letterlijk in enkele minuten een webpagina kan definiëren waar een groep toegang heeft tot gemeenschappelijke documenten, een kalender, discussiefora, nieuws en een lijst “favorieten” of bookmarks. Typisch voor intranets.com is de mogelijkheid om de koppelingen naar allerlei informatie op het internet of intranet vrij te definiëren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de aanpasbare pagina van My Yahoo!, waar u gebonden is aan een voorgeschoteld palet.
Eens het “intranet” aangemaakt – uiteraard met een login en een paswoord beschermd – kan de administrator zijn doelgroep via e-mail uitnodigen om lid te worden van zijn gemeenschap. De would-be leden krijgen een registratiecode en een hot link toegemaild. Met een muisklik komen ze op het intranet, waar ze hun registratiecode moeten ingeven, een login en een paswoord kiezen en zich profileren via een vragenformulier. Hun plek in de gemeenschap kunnen ze gedeeltelijk zelf inrichten via de sectie “My Links”. De groepskalender dient ook voor privé-afspraken. Net zoals de koppelingen in “My Links” zijn die enkel zichtbaar voor de auteur.
“De mogelijkheden zijn enorm,” zegt een enthousiaste Rudi Van Belleghem, die nu in zijn donkere Jaguar geregeld van Pittem naar Brussel scheurt om ze voor bedrijven en beroepsorganisaties te gaan demonstreren. Farmacie, verzekeringen, auto, boekhouders, beleggingen, immobiliën… “We hebben een vijftigtal professionele sectoren geïdentificeerd. Een artsenorganisatie, bijvoorbeeld, kan dokters uitnodigen om een eigen site te maken binnen hun portaal,” klinkt het.
Amerikaans model grondig aanpassen
Zijn product wordt echter geen Europese doorslag van de Amerikaanse software. In de Verenigde Staten verkoopt intranets.com, dat samenwerkt met reclameregie Doubleclick, zich vooral als een publiciteits- en marketingvehikel, met nu naar eigen zeggen 200.000 “intranets” en twee miljoen gebruikers. De beheerder van de communities kan perfect het verkeer op zijn sites volgen en gericht advertenteren via de profielen die de gebruikers zelf aanmaken. “Zij gaan naar de Dells van deze wereld (nvdr – Dell is een investeerder in intranets.com) en vertellen hen: bij ons zitten uw advertentiebanners goed. Maar dat model werkt niet in Europa,” zegt Van Belleghem. “Wij nemen intranets.com als basis en geven het een nieuwe identiteit.” Te beginnen met de creatie van een eigen merknaam: ePortal.it. De gelijknamige nv is opgericht met het minimumkapitaal, maar heeft dat intussen door tussenkomst van privé-investeerders al opgetrokken tot 12 miljoen frank. Een grote Europese financiële instelling zou binnenkort met een fors bedrag instappen, maar dat contract was bij het in druk gaan nog niet rond.
Net als intranets.com in de VS zal ePortal.it ook gratis on line te gebruiken zijn – gefinancierd uit reclame, allerhande commissies en betalende diensten – maar “dat is een maar het voorgerecht,” zegt Van Belleghem, die om het Belgische dienstenluik in te vullen onder andere al Solid Data ( Fincast) en Index, de fiscale databank, heeft gepolst. De eigenlijke strategie is om ePortal.it als communicatiemedium en groupware aan overheidsinstellingen en privé-bedrijven te verkopen. “Wij leveren de technologie en alles wat ze verder nodig hebben, zoals hostingfaciliteiten. Zij kunnen het product van hun logo voorzien en hun gebruikers portalen geven.”
In tegenstelling tot intranets.com of de publieke versie van ePortal.it, die maar weinig aanpasbaar zijn, zal de intranetversie van ePortal.it voor organisaties op maat kunnen worden ingesteld, onder meer qua kleuren of de indeling van de items op het scherm. Ook de mogelijkheden om koppelingen te maken, gaan veel verder, spiegelt Rudi Van Belleghem voor. “U kan rechtstreeks naar databases linken en daar toepassingen starten. Op termijn is de idee om van ePortal.it een intelligente browser te maken, die iedereen gewoon als home page aanhoudt op zijn pc en die orde schept in uw internetomgeving.” Het concept is op maat gesneden van beroepsorganisaties, maar ook bedrijven kunnen er hun voordeel mee doen. Enerzijds kunnen zij onder hun logo een hoop inhoud aanleveren die voor hun klanten nuttig is, anderzijds kunnen die klanten hun home page zodanig aanpassen, dat ze ook vlot bij concurrenten informatie kunnen vinden. “Juridisch kan de communitybeheerder afstand nemen van de verantwoordelijkheid voor koppelingen die door anderen worden aangemaakt,” zegt Van Belleghem. “Maar we hebben ook tools om de beheerders toe te laten om bepaalde inhouden te weren uit hun community of specifieke portalen.”
Rudi Van Belleghem heeft ervaring met het verbeteren en lokaliseren van software. Hij bracht eerder al een aanpassing van het SP Expert personeelsplanningsoftware van het Duitse Astrum uit in de Benelux (een activiteit die nu is ondergebracht in Astrum Benelux, voor 65% eigendom van AI Company).
ePortal.it NV test momenteel de markt met prijzen van 35 miljoen frank voor een licentie voor een community met een onbeperkt aantal portaalsites, hosting inbegrepen, of 12 miljoen frank voor een community met een beperkt aantal portaalsites. Daarbovenop komt een jaarlijkse vergoeding van vier, respectievelijk anderhalf miljoen frank voor upgrades en onderhoud. Wie geen reclame wil, betaalt zesduizend frank per portaal en per jaar extra. Voor de individuele gebruikers zelf (25 MB schijfruimte inbegrepen) zijn de portaalsites gratis. Het product wordt overigens nog volop verbeterd. Momenteel kan men wel e-mail sturen, niet krijgen (tenzij dan als instant messaging). Dat heeft intranets.com opgevangen door in april een overeenkomst te tekenen voor de “hosted e-mail”-dienst van Critical Path, de Amerikaan die vanuit Antwerpen met argusorgen wordt gevolgd door de Antwerpse messaging startup TeleRelay, dat vergelijkbare diensten aanbiedt. ePortal.it heeft trouwens nog niet beslist bij welke service provider het zijn diensten zal onderbrengen. Voorlopig kan het bij de Amerikaanse provider van intranets.com terecht.
ePortal.it moet zijn eerste klant nog optekenen, maar aan concurrentie is al geen gebrek. Langs de ene kant bieden de “klassieke” portalen, zoals het Elsevier-zakenportaal Zibb.nl voortdurend meer faciliteiten, waaronder nu ook “gratis” internettoegang en websites. Aan de andere kant zijn er al een reeks “portaaltools” op de markt: het Nederlandstalige Viadesk, Yahoo! Connected Office, Xcommunities, Hotoffice, Webex, EGroups of het Belgische ContactOffice. Yahoo! heeft daarbij zijn gigantische naambekendheid mee. Hotoffice wordt gesteund door machtige investeerders als Intel Corporation, Staples en TBG Information Investors.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier