Drie extra langeafstandsvliegtuigen voor Brussels Airlines zijn goed voor ‘minstens 250 bijkomende jobs’
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines breidt haar vloot gevoelig uit. Er komen drie nieuwe langeafstandsvliegtuigen, waarvan het eerste midden 2025 verwacht wordt. Samen met vier gehuurde korteafstandstoestellen zal Brussels Airlines volgende zomer 14 procent meer zitjes aanbieden dan nu. Dat heeft CEO Dorothea von Boxberg vrijdag aangekondigd.
De luchtvaartmaatschappij nam onlangs een tiende langeafstandsvliegtuig Airbus A330 in dienst, waarmee er een achttiende bestemming werd toegevoegd in Afrika: de Keniaanse hoofdstad Nairobi. De komende jaren komen er dus nog drie A330’s bij. Met dertien toestellen “zal de langeafstandsvloot nog nooit zo groot geweest zijn”, klonk het tijdens een persconferentie.
Extra jobs
De bijkomende vliegtuigen zullen worden ingezet op Afrika. Nieuwe bestemmingen zijn er nog niet meteen te verwachten, maar Brussels Airlines wil vaker en meer rechtstreeks vliegen op de bestaande Afrikaanse bestemmingen. “De vraag naar vluchten van en naar sub-Saharaans Afrika ontwikkelt zich razendsnel”, aldus de maatschappij. “Het is daarom cruciaal voor de Lufthansa Group (de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, red.) om haar aanwezigheid in de regio te vergroten.” Brussels Airlines is binnen de groep de Afrika-specialist; het is de ambitie om van Brussel een Europese hub te maken voor vluchten van en naar Afrika.
Voor de aanvoer van passagiers uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten, die dan via Brussel doorvliegen naar Afrika en omgekeerd, rekent Brussels Airlines vooral op partners als United Airlines en Air Canada. Ze heeft zelf geen ambitie om extra Amerikaanse bestemmingen toe te voegen, maar blijft wel vliegen op New York en Washington.
De extra vliegtuigen zijn goed voor minstens 250 bijkomende jobs, “alleen al om ze te opereren: piloten, stewards en stewardessen en onderhoudspersoneel”. Daarnaast zal de vlootuitbreiding ook leiden tot extra banen op de administratie en op de luchthaven, maar ook bijvoorbeeld bij de bagageafhandelaar.
Ook op de korte afstand komt er extra capaciteit. Nog niet met extra eigen vliegtuigen, maar Brussels Airlines zal tijdens de zomer – het piekseizoen in de luchtvaart – vier vliegtuigen huren bij de Baltische maatschappij AirBaltic (wetlease, met bemanning inbegrepen). Dat zijn Airbus A220’s met 148 zitplaatsen, geschikt voor regionale verbindingen en routes met lagere passagiersaantallen. De overeenkomst met AirBaltic loopt minstens drie jaar.
Meer dan vijftig toestellen
Een en ander betekent dat Brussels Airlines in de zomer van volgend jaar 14 procent meer zitjes zal aanbieden, zei de CEO. Dit jaar zal er geen grote passagierstoename zijn tegenover 2023, toen de maatschappij 8,3 miljoen reizigers vervoerde. Maar volgend jaar wordt wel “een grote stap” verwacht.
Eens alle vrijdag aangekondigde vliegtuigen operationeel zijn – die van AirBaltic inbegrepen -, zal Brussels Airlines opnieuw met meer dan vijftig toestellen vliegen. Daarmee komt de maatschappij weer in de buurt van het aantal toestellen dat ze had voor de grote herstructurering tijdens de coronacrisis, waarbij de vloot met 30 procent werd afgebouwd en het personeelsbestand met een kwart.
Meer dan 3.400 werknemers
Daarnaast investeert Brussels Airlines de komende jaren ook 100 miljoen euro in nieuwe interieurs voor de vliegtuigen. Die zouden vanaf 2027 hun intrede moeten doen.
Dat er investeringen mogelijk zijn, is te danken aan het feit dat Brussels Airlines opnieuw winstgevend is. In 2023 werd een operationele winst geboekt van 53 miljoen euro, de eerste winst in meerdere jaren en een record. “Dat we weer zwarte cijfers schrijven, maakt het mogelijk om te groeien”, aldus CEO Dorothea von Boxberg.
De dochtermaatschappij van de Duitse Lufthansa-groep heeft momenteel een vloot van 44 vliegtuigen: 34 voor de korte afstand en 10 langeafstandstoestellen. Ze stelt meer dan 3.400 mensen tewerk.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier