Douchen met ecocheques
De nieuwe douchegel Zero % van Sanex is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de consument. De goedkopere navulverpakkingen kunnen zelfs met ecocheques worden betaald.
Een gemiddelde douchegel bevat heel wat chemische stoffen die schadelijk zijn voor het ecosysteem van het water waarin ze terechtkomen. Oppervlakteactieve stoffen die reinigen en schuimen, ftalaten als oplosmiddel om parfums meer homogeen te maken, milieu-onvriendelijke hydraterende stoffen, kleurstoffen, parabenen en phenoxyethanol, bewaarmiddelen die veelvuldig gebruikt worden als bescherming tegen bacteriële groei…
Met het toenemende bewustzijn voor ecologie achtte Sanex de tijd gekomen voor een nieuwe generatie van huidverzorgingsproducten. Het bedrijf besliste alle schadelijke ingrediënten te schrappen en enkel over te houden wat echt noodzakelijk is voor een douchegel van goede kwaliteit. Het resultaat is de Sanex Zero %-douchegel. Hij bevat amper tien ingrediënten en is voor 99,6 procent biologische afbreekbaar.
Zakje douchegel
De doelstelling van het bedrijf was als eerste A-merk het Europese Ecolabel te behalen voor een douchegel. Behalve de strikte eisen voor biologische afbreekbaarheid en een minimale impact op de waterecosystemen, moest de douchegel daarvoor aan een derde criterium voldoen: minimale verpakkingsmaterialen.
“Na een intensief marktonderzoek in Frankrijk hebben wij als eerste A-merk ecologische navulverpakkingen gelanceerd in de douchegelsector”, zegt Karen Van der Perre, Brand Manager van Sanex. “Die bevatten 73 procent minder plastic. Half juni stond de teller in België dan ook al op 2222,63 kilogram uitgespaard plastic. Kostenbesparend is dat niet: we hebben de techniek van de zakken niet in huis en moeten ze dus uitbesteden. Maar het betekent natuurlijk wel een grote inspanning in duurzame ontwikkeling en het beperkt onze ecologische voetafdruk.”
Kleinere marge
De ecologische gedachtengang is zo belangrijk voor Sanex dat het besliste een lagere marge te nemen op de ecologische navulverpakkingen. Terwijl een normale verpakking van 250 ml 2,65 euro kost, betaal je voor de navulverplakking van 500 ml maar 3,89 euro. Met de onmiddellijke besparing van 1,41 euro wil het bedrijf consumenten stimuleren om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Omdat Sanex Zero % officieel is goedgekeurd door de Verordening van de Europese Gemeenschap met het Europese Ecolabel, kan het bovendien ook aangekocht worden met ecocheques of een Eco Pass.
Verkoop van activiteiten
Vorig jaar realiseerde Sara Lee House & Body Care in België nog een omzet van 28,9 miljoen euro, een bedrijfswinst van 1,3 miljoen euro en een nettowinst van 1,8 miljoen euro. Toch kondigde Sara Lee eind 2009 aan dat het de household- en bodycare-activiteiten zou verkopen. Daartoe behoort niet alleen Sanex, maar ook merken als Ambi Pur, Zwitsal, Vapona, Biotex en Williams.
De reden is dat Sara Lee in deze sector een relatief kleine speler is en de concurrenten over veel grotere budgetten voor O&O en marketing beschikken. Sara Lee heeft dan ook besloten enkel nog te investeren in de uitbouw van zijn corebusiness – de voedings- en drankensector, met merken als Senseo, Douwe Egberts en Jacqmotte. Begin juli werden de aircare-activiteiten alvast verkocht aan Procter & Gamble. Met Unilever had het bedrijf een akkoord over de verkoop van de bodycare-producten en detergenten.
De portefeuille met ruim 90 merken, waaronder Sanex, is goed voor een jaaromzet van 750 miljoen euro en zou overnomen worden voor 1,3 miljard euro. Maar de Europese Commissie onderzoekt de transactie met betrekking tot een aantal concurrentieaspecten. Unilever bezit immers al een aantal grote merken als Dove, Axe en Rexona. Eind dit jaar verwacht het bedrijf de deal toch te kunnen sluiten en ook de verkoop van de insecticiden aan SC Johnson af te ronden. Voor de shoecarebusiness zijn de gesprekken nog aan de gang.
Door annick claus
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier