DE NACHTMERRIES VAN ELON MUSK

Elon Musk heeft moeten toegeven dat Tesla de komende jaren wellicht niet genoeg van zijn elektrische luxeauto’s kan produceren. De verkapte omzetwaarschuwing is slechts een van de netelige kwesties die de flamboyante ondernemer hoofdbrekens bezorgen.
Bij Tesla is het alle hens aan dek. De omzet steeg in het tweede kwartaal met 40 procent jaar op jaar naar 1,2 miljard dollar en het haalde het doel van 11.507 geleverde wagens van zijn succesvolle Model S-lijn. Maar dat goede nieuws moest topman Elon Musk temperen. In 2016 kan Tesla wellicht slechts 1600 tot 1800 wagens per week produceren. En dat is ver onder de eerder beloofde 2000, stipt Financial Times aan. Tesla heeft voorlopig enkel de ambitie zijn voet naast die van Ford of Mercedes te kunnen zetten. Om bij de echt grote jongens te horen, moet het nog veel valkuilen ontwijken. Misschien wel te veel.
Een groot defect bij kaskoe Model S. Tesla heeft enkel zijn Model S, en dat maakt het kwetsbaar. In tegenstelling tot de klassieke concurrenten kan het een veiligheidsschandaal van de Model S-lijn niet compenseren met de verkoop van andere modellen. Tesla moet zich zo snel mogelijk diversifiëren.
Problemen met leveranciers. Tesla is een buitenbeentje in de manier waarop het zijn auto’s ontwikkelt en produceert. Uit noodzaak produceert het veel onderdelen zelf of werkt het samen met kleinere partners. Die laatste hebben alle moeite van de wereld om de populariteit van de Model S bij te houden. Problemen met de levering van onderdelen kunnen de introductie van de SUV Model X, eind dit jaar, vergallen. Een week vertraging betekent al snel 800 auto’s minder in het laatste kwartaal.
China. In 2014 zou de verkoop in China goed geweest zijn voor 14 procent van de globale verkoop. En dat ligt onder de eigen verwachtingen van Tesla. Musk schreef de tegenvallende resultaten toe aan beginnersfouten, die intussen zouden rechtgezet zijn. De verkoop in Azië is ondertussen verdubbeld. Maar nu doemen nieuwe onweerswolken op. Door de beurscrisis krijgt het Chinese consumentenvertrouwen een deuk.
Micromanager Musk. Musk is een notoire micromanager en heeft geregeld stokpaardjes die de productiekosten verhogen of de productie vertragen.
Oude en nieuwe kapers op de kust. Mercedes en andere traditionele concurrenten maken werk van nieuwe elektrische auto’s om Tesla het vuur aan de schenen te leggen. Bovendien zijn er nieuwe uitdagers, zoals Google en Apple.
Paniek op de beurs. Tesla is ongeveer 33 miljard dollar waard op de beurs. Dat is een astronomische waardering, maar die heeft het nodig, in de eerste plaats om gunstige financieringsvoorwaarden af te dwingen. Het is vooral een belijdenis van het geloof dat Tesla ooit een dominante autoconstructeur wordt. Nu is de omzet gering en is Tesla fors verlieslatend. Het zal wellicht nog zeker twee jaar duren eer de vrije kasstroom positief is. Tesla is daarom niet bestand tegen een ineenstorting van zijn aandelenkoers.
STIJN FOCKEDEY
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier