DE BUSINESS ACHTER DOODLE

Vergaderingen organiseren is een business geworden.

Maken we een Doodle?

“Maken we een Doodle om een datum af te spreken?” Het is een gangbare vraag geworden, ook op de werkvloer. Doodle.com is een website die een paar eenvoudige tools biedt waarmee de gebruiker de meest geschikte datum kan bepalen voor een vergadering, een lunch, een avondje uit of een andere activiteit. Doodle ontstond in 2003 als een gewone onlinedienst en werd in 2007 omgevormd tot een echt bedrijf.

Zwitsers product verovert de wereld

Doodle werd in Zwitserland opgericht door twee ingenieurs, maar is allang geen puur Zwitsers product meer. De Verenigde Staten vormen de grootste markt, met meer dan 6 miljoen gebruikers. Daarna volgen Frankrijk en Duitsland. België staat in de top tien van de gebruikers en laat zelfs een groei van 12 procent optekenen. Om zijn internationale activiteiten voort uit te bouwen, wil het bedrijf in 2015 een kantoor openen in Berlijn.

Hoe werkt het?

Doodle.com blinkt uit in eenvoud. U noteert de naam en eventueel de plaats van de activiteit die u wilt plannen, en u stelt enkele data voor. Daarna nodigt u per e-mail uw contactpersonen uit. Zij vinken de data aan waarop ze vrij zijn. Zo weet u welke datum voor de meeste mensen past. Het staat allemaal stap voor stap uitgelegd op Doodle.com en gaat erg vlot. Doodle biedt ook extra opties aan, zoals het beheer van uw eigen afspraken met MeetMe.

Een gemengd businessmodel

Het gebruik van Doodle.com is gratis. Het bedrijf haalt zijn inkomsten uit reclame, met name via Google Adsense. Sinds 2009 ontwikkelt Doodle ook diensten tegen betaling. Voor pakweg 29 of 49 euro per jaar kun je bijvoorbeeld activiteiten toevoegen aan de agenda, automatische herinneringen sturen, gepersonaliseerde pagina’s maken met de naam van je bedrijf of gegevens beveiligen. Doodle verstrekt geen informatie over zijn omzet en winst.

De concurrenten

Doodle is wellicht de bekendste tool om een activiteit te plannen, maar het is niet de enige in zijn soort. Ook starters als Moreganize, Zoutch of Diarised proberen een plaats te verwerven op de markt. En dan is er nog het grote Google met Google Calendar. Al is die toepassing vooral bedoeld om het e-mailprogramma van de zoekgigant te promoten. Google Calendar werkt immers alleen met Gmail.

Overgenomen door een mediagroep

In 2011 stapte de Zwitserse mediagroep Tamedia (het bedrijf achter 20 Minutes, Bilan, Le Matin, TagBlatt) voor 49 procent in het kapitaal van Doodle.com. Begin 2014 werd de groep meerderheidsaandeelhouder met als doel haar gebruikelijke grenzen snel te doorbreken. De twee oprichters van Doodle hebben de fakkel inmiddels doorgegeven aan een luitenant van Tamedia.

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content