Belgische laadinfrastructuur groeit sneller dan in de buurlanden

Het aantal laadpunten en snelladers is het afgelopen jaar in België sneller gegroeid dan het Europees gemiddelde en dan in onze buurlanden. Dat bericht mobiliteitsorganisatie Touring maandag op basis van cijfers van European Alternative Fuels Observatory (EAFO). Het gaat echter om een deels vertekend beeld, omdat Brussel en zeker Wallonië achterophinken.
Op een jaar tijd is het aantal laadpunten in ons land net niet verdubbeld: van 23.508 in 2022 naar 44.363 in 2023 (+89 procent). Daarmee scoort België een stuk beter dan het gemiddelde voor de EU, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland (of EU+) (+38 procent). Ook de groei in onze buurlanden (Duitsland +44 procent, Frankrijk +43 procent en Nederland +27 procent) valt een stuk lager uit.
Ook op het vlak van snelladers van meer dan 50 kW tekende België het voorbije jaar de grootste toename op: van 813 naar 2.328 (+186 procent). Voor de hele EU+ ging het om +85 procent, in onze buurlanden respectievelijk om stijgingen van 153 procent (Frankrijk), 76 procent (Duitsland) en 45 procent (Nederland).
Aantal wagens per lader
Daarmee rijden er in België nu 66,91 elektrische wagens rond per DC-snellader. Van onze buurlanden scoren enkel Duitsland, zij het nipt, en Frankrijk beter. Als gekeken wordt naar het aantal elektrische voertuigen per laadpaal, dan ligt die ratio in ons land op 3,51 en moeten we enkel Nederland met 3,06 nog voor laten gaan.
Touring waarschuwt wel dat het hier om globale Belgische cijfers gaat die een vertekend beeld opleveren “want op het vlak van laadinfrastructuur is er een enorm verschil tussen het noorden en het zuiden” van het land. Zo telt Wallonië volgens cijfers van het VBO en Febiac vijf tot zes keer minder laadpunten dan Vlaanderen. Daarom pleit de mobiliteitsorganisatie ook daar voor de nodige investeringen “om geen achtergestelde regio te worden in Europa”.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier