AD VALVAS

In tegenstelling tot Skynet en Planet Internet is Belgium AdValvas ( www.advalvas.be) niet gelieerd aan een internetprovider of telecomoperator. “Een fundamenteel verschil,” beklemtoont gedelegeerd bestuurder Pieter Casneuf van de Belgische AdValvas Group (waarin naast meerderheidsaandeelhouders Casneuf en Cédric Moens ook Mitiska/NetFund Europe en Mercator & Noordstar participeren). “Wij verdienen geen frank aan het aantal minuten dat een surfer onze site bezoekt.”

De portaalstatus die AdValvas (gestart in 1995) vandaag geniet, is gegroeid uit het nut van de diensten die er te vinden zijn: een zoekmachine uiteraard, maar ook een index van Belgische websites, zoekertjes ( bargains), telefoongidsen en zo meer. De Latijnse naam AdValvas verwijst niet voor niets naar de prikbordfunctie van de site. Het gros van de inhoud is niet bijeengeschreven door een redactie of van externe bronnen gekocht, maar aangebracht door de bezoekers zelf. In die zin is het een consumer-to-consumersite.

Maar zo strikt mogen we dat ook weer niet stellen. Er zijn onder meer nieuwsberichten van Reuters te vinden en onder het algemene adres www.advalvas.be zijn inmiddels een aantal kanalen inhoudelijk meer gestoffeerd, zoals muziek.advalvas.be en vrouwen.advalvas.be. Die zijn dan telkens gelinkt met een nog uitgebreider inhoudsaanbod op andere sites die de AdValvas Group heeft opgezet of overgenomen, zoals Uptomusic.com, FemiStyle.be en Belegger.com (vorige week tot Forteon.be omgedoopt). Casneuf is ervan overtuigd dat de belangrijkste evolutie in het portaalgebeuren de trend naar meer ‘specificiteit’ is, weg van de algemene portalen, naar sites die zijn gesneden op de maat van een community van mensen met gelijklopende interesses. “Daarom flankeren we onze algemene portaal met een aantal nichespecifieke zaken, zoals een website voor muziekliefhebbers, voor vrouwen, voor beleggers enzovoort. Op die manier willen we een soort portefeuille van merken aanleggen.” Diezelfde communitybenadering huldigt Belgiës oudste internetgroep ook bij haar eerste stappen in het buitenland: AdValvas UK start rond deze tijd Electrobuy op, een portaal voor consumentenelektronica.

Over omzet en resultaat van de portaalsite – die in totaalcijfers van AdValvas Group verscholen liggen – wil Casneuf niet veel kwijt. “Plusminus break-even,” luidt het. Nog steeds verlies dus. En of de rode cijfers volgend jaar uit de boeken verdwenen zullen zijn, is niet zeker. Casneuf houdt er rekening mee dat er serieuze gevechten om marktaandeel kunnen komen. “In dat geval zullen ook wij verplicht zijn om forse marketing te voeren, en break-even voor ons uit te schuiven. In een consoliderende markt moet je soms sneller durven investeren dan was voorzien, bijvoorbeeld in het uitbreiden van technische teams en redacties.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content