De trein der compensatie
De nieuwe Fyra-verbinding van de spoorwegen tussen Brussel en Amsterdam laat het al geregeld afweten. Technische mankementen zorgen in de beste NMBS-traditie voor vertraging. En dus hebben reizigers recht op een compensatie.
De NMBS maakt een onderscheid tussen vertragingen op het binnenlandse net en vertragingen op internationale verbindingen. Voor binnenlandse verbindingen heeft de reiziger recht op een compensatie als zijn trein minstens een uur vertraging heeft. Dan krijgt hij 100% van zijn ticket gecompenseerd. Voorts is er compensatie als de trein minstens 20 keer een vertraging van 15 minuten had. In dat geval krijgt de reiziger 25% van de waarde van een enkele reis terug. Zijn er minstens 10 vertragingen van 30 minuten, dan geldt een vergoeding ten belope van 50% van de waarde van een enkele reis. De compensatie wordt berekend op de totale prijs van je vervoersbewijs. Dus ook als de baas een stukje meebetaalt. Let wel: de compensatie geldt niet voor stakingen die minstens 8 dagen vooraf werden aangekondigd of bij overmacht door natuurrampen en extreem weer. De compensatie wordt niet in geld betaald, wel in waardebonnen die één jaar geldig zijn en kunnen gebruikt worden voor een volgende reis op het binnenlandse net. Bij een internationale reis krijg je bij een vertraging tussen 60 en 120 minuten een kwart van de reis terugbetaald. Beloopt de vertraging meer dan twee uur, dan ontvang je de helft van de treinreis terug. Het start- en eindpunt van de reis moeten wel binnen de Europese Unie, in Noorwegen of in Zwitserland liggen. Vorig jaar vroegen 69.000 mensen een compensatie aan bij de NMBS. (ANA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier