De Pixar van het hoorspel

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Het Antwerpse radioproductiehuis Het Geluidshuis brengt volgende week zijn zevende hoorspel uit. Tegelijk lanceert het bedrijf voor het eerst een hoorspel op de Franstalige markt. Het Geluidshuis maakte het hoorspel weer hip.

De laarzen van Gène Bervoets

Het nieuwe hoorspel De Zevenmijlslaarzen is een eigentijdse en vrije bewerking van het sprookje Klein Duimpje, waarbij de makers nieuwe personages creëren en liedjes en grappen bedenken. De cast bestaat uit bekende acteurs zoals Koen De Graeve, Gène Bervoets en An Miller. De verteller is opnieuw Warre Borgmans. Het hoorspel verschijnt op 25.000 exemplaren. Van de vorige titels – behalve de eerste – werden ongeveer 20.000 exemplaren verkocht. Het boek-met-cd kost 22,95 euro.

Van radiospot naar hoorspel

Het Geluidshuis maakt al 25 jaar radiospots. “Zo leer je het metier: we weten hoe we moeten omgaan met timing, cultuur, teksten en humor. Het enige verschil is dat een hoorspel langer is dan een radiospot en dat de vertelstructuur anders is”, zegt Koen Brandt, die de regie voerde en de muziek maakte. Elk hoorspel heeft verschillende lagen, zodat kinderen van zeven jaar, maar evengoed volwassenen fan zijn. Net als Pixar besteedt Het Geluidshuis veel zorg aan details.

De lessen van De Nachtegaal

Van het eerste hoorspel, De Nachtegaal uit 2005, verkocht het Geluidshuis maar 700 exemplaren. Dat kwam omdat er geen boek bij stak en omdat de cd in de winkel bij de liedjes stond. Vanaf de tweede titel, De Wilde Zwanen, verschenen cd en boek altijd samen en lag het hoorspel te koop bij de kinderboeken. Bij de lancering van die tweede ‘audiofilm’ werd het eerste hoorspel in klein formaat verdeeld bij Humo. Dat en een verschijning in De Laatste Show gaven de hoorspelen van Het Geluidshuis een doorstart.

Samenwerking met Fred & Ginger

Het Geluidshuis werkte voor het nieuwe hoorspel samen met het kinderkledingmerk Fred & Ginger. Het modemerk maakte laarsjes gebaseerd op de tekening van de zevenmijlslaarzen en verkoopt die vanaf half oktober in zijn winkels. “Het is gewoon een gimmick, het gaat niet om een licentie”, zegt Koen Brandt. Het Geluidshuis gaat voor elk boek op zoek naar zulke samenwerkingsverbanden die de zichtbaarheid vergroten. In het verleden organiseerde het voor zijn audiofilm onder meer een bioscoopvoorstelling voor blinde fans – velen bezochten toen voor het eerst een cinema – en werkte het samen met het kunstencentrum De Vooruit.

Via een omwegje op iTunes

Het Geluidshuis probeerde zijn hoorspelen ook te verkopen via iTunes, het digitale platform van Apple. Maar dat lukt maar niet, omdat hoorspelen in geen enkele bestaande categorie vallen. Het is geen audioboek, maar ook geen muziek. Om toch op iTunes aanwezig te zijn, maakte Het Geluidshuis dit jaar een videoclip van een van de liedjes in het hoorspel.

Met Cécile de France naar de Franstalige markt

Tegelijk met het zevende Nederlandstalige hoorspel verschijnt het eerste hoorspel, De Nachtegaal, in het Frans. Le Rossignol is een coproductie met BallonMedia, met de Belgische actrice Cécile de France (bekend van Hereafter en Un Secret) als verteller en Christian Hecq als acteur. De regie en de bewerking waren in handen van Charlie Dupont, een Belgische acteur die in Frankrijk woont. Doordat hij beide culturen goed kent, kon hij een versie maken die zowel Franstalige Belgen als Fransen moet aanspreken. In Nederland wil het nog niet lukken, ondanks de aanwezigheid van een Nederlandse acteur in elk hoorspel. Daarom wordt er nu een Nederlandse adaptatie gemaakt.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content