Afwassen en brainwashen

Vreemd genoeg hebben de milieuvriendelijke producten van Ecover vooral succes buiten onze landsgrenzen. Dat komt omdat de overheid ons brainwasht, zeggen ze bij Ecover.

Ecologie is geen loze kreet voor Ecover, de fabrikant van milieuvriendelijke was- en reinigingsmiddelen. Dat merk je al bij het oprijden van de parking. Het gebouw en zijn grasdak steken schril af tegen de omliggende traditionele bedrijfspanden. Niet dat de 44 werknemers ‘donkergroen’ moeten zijn. Wel moeten ze het ideeëngoed ondersteunen. De directie stimuleert het personeel om de fiets geregeld van stal te halen. De transportcompensaties voor de fiets liggen driemaal hoger dan bij de autogebruiker. En de directie zelf? “Neen, ik laat de fiets meestal thuis. Mijn functie vraagt soms verre verplaatsingen,” verdedigt algemeen directeur Michaël Bremans zich.

De Ecover-producten zijn gebaseerd op plantaardige ingrediënten en natuurlijke grondstoffen. De firma streeft naar totale biologische afbreekbaarheid. Toch kosten de producten ongeveer evenveel als de traditionele A-merken die je in alle supermarkten aantreft. “Het is moeilijk om daartussen een plaats te krijgen, maar we snoepen toch marktaandeel af,” zegt Bremans.

Vandaag bezit de firma een serieus marktaandeel in een twintigtal landen, met als belangrijkste het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Er is zelfs interesse vanuit Japan en Israël. Ondanks een gevoelige stijging op het thuisfront (+20%) blijken de producten nog steeds beter aan te slaan buiten onze landsgrenzen. Bremans: “Negentig procent van de omzet gaat nog altijd naar het buitenland. In Engeland verdubbelde de omzet. Het succes daar danken we vooral aan de doorbraak bij ketens als Tesco, Safeway en Waitrose. Ook in Amerika steeg de omzet spectaculair. Daar is de omzet vijfmaal zo hoog als in België.”

De grootste successen situeren zich voornamelijk in landen waar de milieuproblematiek vaak stiefmoederlijk wordt behandeld door de overheid. President George Bush kan je bezwaarlijk een milieuactivist noemen. Toch is dit vrij simpel te verklaren, aldus Bremans. “Door de wat lakse houding van de Amerikaanse overheid is de consument daar verplicht om zelf meer na te denken over het milieu. Bij ons en in de buurlanden is de consument veel minder gemotiveerd. Hier krijgen de verbruikers een brainwashing van de overheid, die steeds maar herhaalt hoe veilig alle wasproducten wel zijn. De overheid sust op die manier de verbruiker in slaap.”

Het belangrijkste doel van het management blijft het veroveren van de supermarkten. Net als in Engeland en België, waar ze een voet in huis hebben bij Colruyt, Delhaize en Makro, willen ze in andere landen niet alleen in de reformwinkels vertegenwoordigd zijn. Het gamma van Ecover bestaat uit een waslijst van huishoudproducten, maar met het merk Techno Green richt het bedrijf zijn pijlen ook op de industrie. “We bieden de industrie biologisch afbreekbare reinigingsproducten aan, zodat ze zich kunnen aanpassen aan de milieureglementering,” zegt Bremans.

Milieuvriendelijke productie

Ecover is zelf natuurlijk ook aan die regels gebonden. Bremans verzekert dat de ecologische overwegingen worden doorgetrokken op de werkvloer. “Een eigen biologisch zuiveringsstation vangt het afvalwater op. Na de zuivering wordt het water afgevoerd via de riolering. De kwaliteit van ons afvalwater overstijgt de wettelijke normen.” Ecover past bovendien een aantal processen toe die de afvalstroom moeten verminderen. Er bestaan afspraken met leveranciers om verpakkingen te hergebruiken. Voorts verzamelt een opvangtank spoelwater van tanks en machines, dat later wordt hergebruikt bij de aanmaak van nieuwe productie.

De eigenaar van Ecover is Skagen Services BV uit Den Haag. Dat is de privé-holding van de Deen Jurgen Philip Sörensen. Ecover sponsort dan ook Sörensens wedstrijdzeilboot. Posters van de ‘Ecover’ hangen op verschillende plaatsen in het bedrijf. Bremans, in zijn jonge jaren zelf een amateurzeiler: “Door de oerelementen water en wind sluit zeilen goed aan bij ons imago. Maar er is nog een andere parallel: met zeilen kun je geweldige prestaties halen door natuurlijke elementen te combineren met technologie en menselijke ervaring. Dat streven wij ook na.”

Walter Kloeck [{ssquf}]

“De overheid sust de verbruiker in slaap.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content