Van Lanschot maakt nieuwe strategie bekend

Van Lanschot heeft nieuwe doelen voor 2017 aangekondigd. Die wil het bedrijf behalen door een serie maatregelen zoals het afbouwen van de zakelijke kredietportefeuille, het realiseren van kostenbesparingen en het vereenvoudigen van het productaanbod.

ABN Amro geeft de voorkeur aan andere bedrijven binnen de sector.

In de nieuwe strategie kiest Van Lanschot voor een duidelijker profiel als vermogensbeheerder en bankier voor bedrijven in Nederland, België en Zwitserland.

Het dienstenpakket wordt versimpeld en er zal meer online worden aangeboden. Tot nu toe richtte Van Lanschot zich alleen op zeer vermogende klanten, maar de lat wordt nu lager gelegd: ook mensen met minder vermogen zijn welkom.

Voor 2017 heeft het bedrijf drie doelen gesteld: de core tier-1 ratio moet zijn gestegen tot (bijna) 15% (eerder was dat 12%), het rendement op het eigen vermogen moet tussen de 10 en 12% komen te liggen en de efficiencyratio moet verbeteren tot tussen de 60 en 65%.

Uit de nieuwe strategie valt af te leiden dat de bank een lagere winstgevendheid verwacht als gevolg van het afbouwen van risico en de toestand van de Nederlandse economie.

ABN Amro verwacht dat de bekendgemaakte doelen op de middellange termijn zullen leiden tot een winst per aandeel van EUR 3 tot EUR 3,50.

Eerder was het doel nog EUR 4 tot EUR 5. Het bedrijf handhaaft het beleid om 40 tot 50% van de nettowinst uit te keren als dividend.

ABN Amro is verrast dat Van Lanschot nu ook minder vermogende klanten wil accepteren.

Daarnaast denken de analisten van de bank dat de omslag naar het aanbieden van online diensten een uitdaging zal blijken voor Van Lanschot, gezien de eerdere zwakke prestaties op IT-gebied.

Samenvattend laat de nieuwe strategie zien dat Van Lanschot opereert in een zeer uitdagende markt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content